Deze website maakt gebruik van cookies om instellingen te onthouden en om de website beter op uw behoeften af te stemmen. Klik hier voor meer informatie over cookies.

Ja, ik ga akkoord Nee, ik ga niet akkoord X

Actueel

Persberichten en nieuws van en over de vereniging vind je hier. Zelf een bericht delen met je collega’s? Ook dat kan.

« Terug naar zoekresultaten

Casus: Ondersteuning leerling met autisme

6 februari 2020 | | 0 reactie(s) Artikelen uit de scholen | Scholen | Medewerkers | Leerlingen

Voor kinderen met leerproblemen vanwege autisme, is het volgen van regulier onderwijs vaak mogelijk. Met enige extra ondersteuning kunnen ook zij de school verlaten met een diploma. 

Ondersteuningsstructuur

Hans volgt onderwijs op vwo-niveau in de onderbouw en krijgt, naast de algemene ondersteuning van zijn mentor, begeleiding van een persoonlijk begeleider. Hans en zijn begeleider bespreken elke lesweek de planning en organisatie van studie. De persoonlijk begeleider wordt hierbij ondersteund door een ambulant begeleider van De Kracht *. Deze ambulante begeleider geeft de persoonlijk begeleider informatie over leerproblemen bij leerlingen in het autistisch spectrum en is bovendien een schakel tussen school en ouders. Hij is aanwezig bij de voortgangsgesprekken met leerling, ouders en persoonlijk begeleider. Dit om het gesprek in goede banen te leiden én om mee te denken over de mogelijke ondersteuning.

In de ondersteuningsstructuur is ervoor gekozen om in het eerste jaar een vakdocent van de leerling de rol van persoonlijk begeleider te geven. Leerling en persoonlijk begeleider ontmoeten elkaar enkele malen per week in de les. Zodoende is het makkelijk contact te leggen en is het eenvoudiger om afspraken te maken. In de jaren die daarop volgen geeft de persoonlijk begeleider in het algemeen geen les meer aan de leerling. Hij blijft wel de persoonlijk begeleider. Omdat zij al een band hebben opgebouwd hebben, geeft dat meestal geen problemen.

Ondersteuning in de praktijk

Hans heeft vooral ondersteuning nodig voor de planning en organisatie van zijn studies en bij het maken van toetsen. Vooral in de toetsweek heeft hij last van spanningen, waardoor hij blokkeert. De spanning neemt toe, waardoor Hans regelmatig toetsen moet afbreken. De persoonlijk begeleider en ambulant begeleider besluiten in overleg met Hans en zijn ouders, om Hans in een aparte ruimte zijn toetsen te laten maken terwijl één van hen bij hem aanwezig is. Zodra Hans spanning ervaart, laten zij hem even pauzeren en coachen zij hem zodat de spanning afneemt en hij zijn toetsen kan maken.

Opbouwen

Om Hans voor te bereiden op de (reguliere) toetsen in de bovenbouw en uiteindelijk deelname aan de examens, wordt een opbouwtraject afgesproken. Hans gaat enkele toetsen in het reguliere lokaal maken, waar de persoonlijk begeleider of ambulant begeleider bij aanwezig is om eventueel te kunnen coachen. Hans geeft in de evaluatie aan dat de aanwezigheid van een begeleider hem veel rust geeft. Als Hans na een tijd alle toetsen kan maken in het reguliere lokaal, wordt de volgende stap gezet. De begeleider is niet meer aanwezig in het reguliere lokaal, maar wel zichtbaar in de ruimte ernaast, zodat Hans altijd kan aangeven dat het niet goed gaat. Hans maakt daar steeds minder gebruik van, waarna de stap genomen kan worden dat de begeleider niet meer zichtbaar is, maar wel beschikbaar. Uiteindelijk heeft Hans zoveel zelfvertrouwen opgebouwd dat hij de toetsen volledig alleen kan maken.

Inmiddels is Hans een oud-leerling. Hij is vorig jaar met een diploma op zak van school gegaan.

* Expertisecentrum voor kinderen en jongeren die extra ondersteuning nodig hebben bij het leren en opgroeien.

Artikelen uit de scholen

Plaats zelf een artikel!
Wil jij jouw verhaal delen met collega’s? Heb je een tip of wil je je mening kwijt? OMO biedt jou graag een platform. Hier kun je je artikel plaatsen. Ook kunnen collega’s op jouw artikel reageren.
Bekijk alle 274 bijdragen

Artikel plaatsen Waarom een artikel plaatsen?

0 reactie(s)

Plaats je reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.