Deze website maakt gebruik van cookies om instellingen te onthouden en om de website beter op uw behoeften af te stemmen. Klik hier voor meer informatie over cookies.

Ja, ik ga akkoord Nee, ik ga niet akkoord X

Actueel

Persberichten en nieuws van en over de vereniging vind je hier. Zelf een bericht delen met je collega’s? Ook dat kan.

« Terug naar zoekresultaten

“Denk vanuit de toekomst naar nu”

10 februari 2020 | Overige berichten | 1 reactie(s) Vereniging

“Iedereen heeft het over helicopterview. Ik heb liever een giraffe-view: overzicht, vooruit kijken;  maar wel met vier poten op de grond. Ik ben altijd aan het nadenken over hoe het onderwijs er over acht tot tien jaar uit moet zien en tegelijkertijd ben ik down to earth. Een kennismakingsinterview over ‘de wereld van morgen’, ‘onderwijs op maat’ en ‘de docent van de toekomst’.

  

Gek van sport kiest Jos Kusters als tiener voor het vak van gymleraar. Eenmaal aan de slag wil hij meer. Na diverse managementfuncties bij Fontys werkt hij onder andere voor het ministerie van OCW en de open universiteit. Bestuurlijke nevenfuncties heeft hij er altijd bij gehad zoals binnen het sociale domein (Centrum Jeugd en Gezin, bureau Halt, WMO-raad, WIJeindhoven). Met de meeste nevenfuncties is hij inmiddels gestopt. Jos is een groot voorstander van praktijkgericht onderzoek en is lid van de Stuurgroep Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO). Daarnaast is hij voorzitter van de strategische adviesraad Fontys educatie. Voor zijn overstap naar OMO was Jos bestuursvoorzitter van het VISTA College, een fusie-organisatie van twee ROC’s in Zuid-Limburg.  

Dit is maar een greep uit de vele functies die je vervulde. Wat is de rode draad?

“Ik ben sociaal geëngageerd en wil graag bijdragen aan het moderniseren van organisaties. Ik wil organisaties doorgronden en kijken hoe het beter kan. Dat analytische en vooruitkijken zit in mijn aard net zoals de passie voor onderwijs. Ik ben tegelijkertijd heel erg van ‘samen’, dus zoek altijd de open dialoog en oplossingen met draagvlak.”

Je hebt recentelijk een visie gepubliceerd over het beroepsonderwijs. Daarin kom je uit op een compleet andere koers. 

“De snel opeenvolgende ontwikkelingen (zoals technologische en sociaal maatschappelijke) vragen om wendbare onderwijsorganisaties. Naar mijn mening bevinden we ons niet in een fase van transitie maar in een continu proces van vernieuwing en aanpassing. Het is de vraag of we dat binnen de huidige structuur en stelsels kunnen oplossen. Volgens mij is er behoefte aan een dialoog over nieuwe concepten; ik laat mij daarbij inspireren door een ecosysteem benadering met als kenmerk het vermogen tot regeneratie, zichzelf vernieuwen en herstellen. Mijn publicatie daarover is bedoeld om die dialoog vanuit een nieuw gezichtspunt aan te zwengelen.”

Wat betekent dat voor de OMO-scholen?

“We zien overal om ons heen al interessante initiatieven en experimenten die gericht zijn op wendbaarheid en op maatwerk voor leerlingen. In mijn werkbezoeken bij OMO kom ik al veel mooie voorbeelden tegen. Binnen het onderwijs en dus ook het vo zie ik drie grote thema’s voor de komende jaren. Allereerst de krimp. Als krimp alleen maar leidt tot afbouw van ons onderwijsaanbod  is dat een negatieve spiraal van verschraling. Nog erger wordt het als krimp leidt tot kwaliteitsverlies. De vraag is: hoe kun je in een krimpsituatie modern kwalitatief onderwijs vormgeven op een dusdanige manier dat het én recht doet aan de verschillen tussen leerlingen én de leerlingen goed voorbereidt op het vervolgonderwijs én betaalbaar is. Het tweede thema is de toenemende diversiteit onder onze leerlingen en dan met name de toenemende zorgbehoefte. Ongeveer 15% van alle jongeren heeft een complexe zorgvraag, dat zijn 9.000 leerlingen (!) binnen onze OMO-scholen. Dat vraagt heel wat van ons! Het derde thema hangt nauw samen met de eerste twee: hoe kunnen we regionaal de krachten bundelen met onderwijscollega’s (van kinderopvang tot en met wo) en met partners als gemeenten, jeugdzorginstellingen, etc.? Krimp, diversiteit en regionalisering zijn ingewikkelde vraagstukken waar geen uniform antwoord op te vinden is. Dé kracht van OMO is dat iedere school de autonomie heeft tot het realiseren van eigen (regionale) oplossingen en tegelijkertijd de collectiviteit van OMO kan benutten voor kennisdeling, professionalisering en samenwerking. De eigen identiteit van OMO zorgt daarbij voor de onderlinge verbinding.

Dat ga je bij de OMO-scholen met eigen ogen bekijken?

“Tot aan de zomer breng ik een bezoek aan alle OMO-scholen en spreek ik met rectoren/directeuren, leerlingen, docenten, ouders en regionale stakeholders. De titel van mijn werkbezoeken is: ‘Bewegen in balans’. Naast vernieuwingen gaat het gelijktijdig om behoud van kwaliteit en zorgvuldigheid. Aandacht voor de impact van vernieuwingen voor leerlingen en docenten is cruciaal. Ik ben geen blinde idealist maar realist en ben mij bewust wat wel en niet kan. Na de zomer wil ik mijn inzichten bespreken in een brede open dialoog. De uitkomst ken ik niet, maar zeker is dat de OMO-scholen al heel veel goed werk doen. En een van de gezamenlijke conclusies zou ook kunnen zijn dat we doorgaan op de ingeslagen weg en besluiten op bepaalde gebieden extra nadruk te gaan leggen.”

Hoe kijk je aan tegen de docent?

“In deze snel veranderende wereld moet je up-to-date blijven. Nieuwsgierig zijn naar morgen en naar de leerling is belangrijk voor docenten. Een leven lang leren voor professionals is vanzelfsprekend. Zeker als je kijkt wat er van docenten wordt verwacht. De kern is het beste onderwijs geven dat zij te bieden hebben. Dat gaat over vakken, over crossovers tussen vakken, dat gaat over persoonlijkheidsvorming, maatwerkonderwijs, digitalisering, coaching, etc. etc. Dat vanuit het perspectief dat docenten gezamenlijk als team een bijdrage leveren aan het ontwikkelproces van de leerling. En alles gericht op een hoger doel: leerlingen voldoende bagage meegeven om een goede start te kunnen maken naar het vervolgonderwijs en de maatschappij. Zoals ik al eerder zei: eerst vooruit denken over wat de leerling straks nodig heeft, en vervolgens terug redeneren om te bepalen wat jij en je collega’s daar nu aan kunnen bijdragen. Van voor naar achteren denken. Dat is onze gezamenlijke opdracht.”

Je zei in een eerder interview onlangs: ‘mijn nieuwsgierigheid en mijn persoonlijkheid passen goed bij OMO en de katholieke waarden’. Wat bedoel je hiermee? Leg eens uit?

“Wat ik mooi vind aan OMO is dat het de voorop-loper is van het voortgezet onderwijs in Nederland. Er wordt bij de scholen al geëxperimenteerd en tegelijkertijd onderzoek gedaan binnen de AOS’en. Dat is echt fantastisch! Onderzoek is essentieel voor de onderwijsvernieuwing. De broedplaatsenomgeving die ik zo aanhang, is er al voor een deel. Maar daarnaast is OMO ook waardengedreven. Dat gaat verder dan vakinhoud. De persoonlijke ontwikkeling en het sociale; het oog hebben voor de ander, hoe verschillend we ook zijn. Rekening houden met elkaar. Niet polariseren maar juist verbinden. Erkennen van verschillen en de ander de ruimte geven om anders te mogen zijn! “Bridging diversity”; dat past mij als een jas en was een belangrijke reden om bij OMO te solliciteren! Ik heb er dan ook alle vertrouwen in dat we samen mooie oplossingen kunnen vinden voor de uitdagende vraagstukken.”  

Jos over 10 dilemma’s:

• Fiets, auto of OV?
“Auto. Ik kom op zoveel plekken, dat is met OV niet te doen. Dan verlies ik teveel tijd.”

• Voorgerecht of dessert?
“Voorgerecht. Na het hoofdgerecht heb ik het vaak wel gehad.”

• NOS journaal of RTL Nieuws?
“NOS NPO 1. Proberen altijd hoor wederhoor toe te passen.”

• Avondmens of ochtendmens?
“Ochtend. Ik ben rond half zes wakker. Binnen een kwartier zo energiek als het maar zijn kan. Het liefst zou ik al om 7 uur al op m’n werk zijn.”

• Zomer of winter?
“Zomer. Zon geeft energie.”

• Impulsief of weloverwogen?
“Weloverwogen.”

• Introvert of extravert?
“Extravert. Open boek.”

• Liever doof of blind?
“Lastig, maar blind. Dan hoor je nog wat anderen vinden.”

• Einzelgänger of teamplayer?
“Altijd teamplayer.”

• Vlees of vis?
“Sushi.”

Artikelen uit de scholen

Plaats zelf een artikel!
Wil jij jouw verhaal delen met collega’s? Heb je een tip of wil je je mening kwijt? OMO biedt jou graag een platform. Hier kun je je artikel plaatsen. Ook kunnen collega’s op jouw artikel reageren.
Bekijk alle 274 bijdragen

Artikel plaatsen Waarom een artikel plaatsen?

1 reactie(s)

  • Hoor/wederhoor bij NOS en NPO...?
    Ik merk daar juist het tegenovergestelde.

    Maar, veel succes en vooral veel plezier met de verantwoordelijke taak in de komende jaren.

    17-02-2020 | 11:10 | Peter | Reageren | Reageren met quote

Plaats je reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.