Deze website maakt gebruik van cookies om instellingen te onthouden en om de website beter op uw behoeften af te stemmen. Klik hier voor meer informatie over cookies.

Ja, ik ga akkoord Nee, ik ga niet akkoord X

Actueel

Persberichten en nieuws van en over de vereniging vind je hier. Zelf een bericht delen met je collega’s? Ook dat kan.

« Terug naar zoekresultaten

Rubriek collega met passie "Burgerschapsvorming geeft passie en energie"

15 april 2021 | Overige berichten | 0 reactie(s) Medewerkers

In deze rubriek komen collega’s aan het woord over hun passie voor het vak. Met antwoord op vragen als: waarom doe je dit? Waar ben je het meest trots op? Wat vind je lastig, en waar leer je van? Deze keer Jos Dierx, adjunct-directeur afdeling VWO bij het Dr. Mollercollege in Waalwijk. Hij is pleitbezorger van het planmatig aanpakken van burgerschapsvorming binnen lesprogramma’s. “Je moet er vooral geen apart vak van maken.”

Eerst stond je voor de klas (geschiedenis, Duits en maatschappijleer), nu meer de management-kant. Wat kenmerkt jou?
“Ook als docent vond ik het altijd leuk om verschillende taken te hebben, meer te doen dan alleen lesgeven. Ik ben ICT-coördinator geweest, decaan, opleidingsdocent, examensecretaris. Ik vind het leuk om te ontdekken of iets wel of niet bij me past. Ik ben nieuwsgierig naar wat ik in me heb; wat drijft me? Ik ben altijd wel bezig met m’n eigen ontwikkeling. En niet alleen van mezelf, ook van anderen. De ontwikkeling van mensen is een passie van me. Natuurlijk geldt dat voor de ontwikkeling van leerlingen, maar ook van collega’s om me heen. Eigenlijk van iedereen. Mensen die zelf stappen zetten in hun eigen ontwikkeling. Dat is mooi om te zien. Ik word er blij van.”

Verklaart dit ook waarom jij zo actief bent op het gebied van burgerschapsvorming?
“Dat kun je zo zien ja. Zo’n 15 jaar geleden is de onderwijsinspectie van koers veranderd. Voorheen ging het om de cijfers en harde resultaten. Dat frustreerde veel docenten. Ander goed werk werd niet meegenomen in de beoordeling. Nu zie je dat de sociale kwaliteit van het onderwijs steeds meer aandacht krijgt. Meer aandacht voor de persoonlijke ontwikkeling van de leerling. We vinden het steeds belangrijker dat we jonge mensen afleveren die goed in de maatschappij kunnen functioneren. Daar heeft burgerschapsvorming natuurlijk alles mee te maken.”

Je hebt in de ‘voorhoedeschool’ van OMO gezeten. Wat heeft dat opgeleverd?
“We hebben veel kennis en ervaringen met elkaar gedeeld en vandaaruit een concreet instrument ontwikkeld voor scholen. We hebben een nulmeting gemaakt die scholen kunnen gebruiken om te zien waar ze staan op het gebied van de sociale kwaliteit van hun onderwijs. Dat is volledig digitaal en dat komt beschikbaar voor alle OMO-scholen. Het geeft scholen overzicht. Ze zien wat goed gaat en welke aspecten van burgerschapsvorming aandacht verdienen.”

Jullie op Dr. Moller zijn opvallend actief met burgerschapsvorming. Vertel eens. 
“Op onze school is burgerschapsvorming geen afzonderlijk vak. We vinden dat het onderdeel moet zijn van de bestaande vakken. Dat wordt bij de vaksecties ook breed gedragen. De vraag is alleen: hoe? De aandacht ervoor was te versnipperd. Daar willen we meer lijn in brengen. Dat doen we niet hap snap, maar gestructureerd. We hebben een werkgroepje met 5 collega’s. Samen bekijken we welke acties nodig zijn. Als eerste hebben we geïnventariseerd waar we staan. We hebben onderzocht wat we al doen, bijvoorbeeld in de flexweken en de vakwerkplannen. En ook: hoe zien de plannen er per vaksectie uit? Daardoor zagen we aan welke competenties we werken en aan welke niet.”

Jullie hebben als school ook een visie geformuleerd
“Mede op basis van de inventarisatie hebben we opgeschreven: zo zien wij burgerschapsvorming. En dit willen we er mee. Dan is voor iedereen het vertrekpunt en de richting duidelijk. Ook spreken we daardoor eenzelfde taal. We weten wat we bedoelen en wat we voor ogen hebben. Vervolgens hebben we ook een ontwikkel- en verbeterplan opgesteld om stap voor stap verder te komen.”

Veel scholen doen al best veel aan burgerschapsvorming. De goede wil is er. Waar wringt het? 
“Nu is dat natuurlijk Covid. De belasting is al erg zwaar, daar kun je nu moeilijk een schepje bovenop doen met burgerschapsvorming. Maar even los van Covid, heel belangrijk is het commitment vanuit de directie. Je zult duidelijk moeten vaststellen: dit willen we er mee. Wat mij betreft wordt dat ook vastgelegd in het schoolplan. Als de directie er niet achterstaat, is het trekken aan een dood paard. Met aansturing vanuit de directie kun je als school daadwerkelijk investeren in burgerschapsvorming. Dit kan door docenten te faciliteren om hiermee aan de slag te gaan, bijvoorbeeld in een werkgroep zoals bij ons.”    

Om scholen te helpen, heeft OMO de ‘Burgerschapsestafette’. Wat hebben ze hieraan? 
“Het is een soort database van morele dilemma’s die je in de klas kunt behandelen. Heel handig en praktisch. Allerlei praktijkvoorbeelden met bijbehorend lesmateriaal, gericht op alle niveaus. Het is de bedoeling dat de scholen zelf deze database gaandeweg ook verder aanvullen. Als het goed is, heeft elke school een burgerschaps-ambassadeur, speciaal bedoeld om docenten warm te maken voor de Burgerschapsestafette.”    

Terugkomend op het begin van dit gesprek: je ziet burgerschapsvorming ook als een vorm van persoonlijke ontwikkeling?   
“Leren staat centraal op scholen. Voor mij is dat gekoppeld aan ontwikkelen. Leerlingen die zich ontwikkelen, docenten die zich ontwikkelen, leidinggevenden die zich ontwikkelen, organisaties die zich ontwikkelen. Dat maakt ons werk ook zo leuk. Jezelf steeds weer uitdagen, nieuwe dingen leren. Dat geeft passie en energie.”

 

 

Artikelen uit de scholen

Plaats zelf een artikel!
Wil jij jouw verhaal delen met collega’s? Heb je een tip of wil je je mening kwijt? OMO biedt jou graag een platform. Hier kun je je artikel plaatsen. Ook kunnen collega’s op jouw artikel reageren.
Bekijk alle 302 bijdragen

Artikel plaatsen Waarom een artikel plaatsen?

0 reactie(s)

Plaats je reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.