Persbericht Verantwoorde opening OMO-scholen

29 mei 2021 | Persberichten | 0 reactie(s) Vereniging

Als Raad van Bestuur vereniging Ons Middelbaar Onderwijs zijn we van mening dat het volledig opengaan van de scholen vanuit het perspectief van de leerlingen een goede zaak is. Voor het sociaal welbevinden van de leerlingen is het noodzakelijk dat de leerlingen elkaar weer kunnen ontmoeten. De fysieke ontmoeting van leraren en leerlingen is ook een belangrijke pijler van kwalitatief goed onderwijs. Voorwaarde is wel dat het verantwoord is voor personeel en leerlingen en dat een openstelling van de scholen niet leidt tot verhoging van de besmettingscijfers.

Het kabinetsbesluit geeft aan dat alle middelbare scholen volledig open moeten per 7 juni. De VO-raad steunt dat besluit, maar constateert tegelijkertijd ‘Niemand is tot het onmogelijke gehouden’. Tijdens de hele coronaperiode hebben scholen meer dan hun best gedaan het onderwijs voor alle leerlingen te blijven verzorgen, niet alleen digitaal maar ook fysiek met in achtneming van de 1,5 meter regel. Wij hebben daar zeer veel waardering voor.

Ook nu blijft ons uitgangspunt dat de veiligheid en gezondheid van leerlingen én medewerkers voorop moeten blijven staan. Alle OMO-scholen doen het uiterste binnen hun lokale mogelijkheden om voor alle leerlingen het volledige onderwijs fysiek te realiseren op school. Het is aan iedere schoolleider zelf (mede gelegitimeerd door de MR) welke uiteindelijke openstelling praktisch mogelijk is. Dat is afhankelijk van de actuele besmettingen op school, de beschikbaarheid van medewerkers, de regionale situatie en/of de gebouwelijke context.