Deze website maakt gebruik van cookies om instellingen te onthouden en om de website beter op uw behoeften af te stemmen. Klik hier voor meer informatie over cookies.

Ja, ik ga akkoord Nee, ik ga niet akkoord X

Actueel

Persberichten en nieuws van en over de vereniging vind je hier. Zelf een bericht delen met je collega’s? Ook dat kan.

« Terug naar zoekresultaten

Rubriek collega met passie "Hoe word je "Docent Duits van het Jaar'?

16 juni 2021 | Overige berichten | 2 reactie(s) Medewerkers

In deze rubriek komen collega’s aan het woord over hun passie voor het vak. Met antwoord op vragen als: waarom doe je dit? Waar ben je het meest trots op? Wat vind je lastig, en waar leer je van? Deze keer Helmi Deelen, docente Duits aan het Nuenens College. Ze won onlangs de landelijke verkiezing ‘Docent Duits van het Jaar’. “De durf om zelf iets te doen, dat lok ik graag uit bij de leerlingen.”

 

Wat heb jij met de Duitse taal?

“Ik ben in ieder geval 100% een taalmens. En ik heb altijd in het onderwijs gewild. Dan heb je dus een duidelijk doel voor ogen. En dat het Duits is geworden is ook logisch. Ik kom uit Limburg. In mijn jeugd stond bij ons thuis vaak de Duitse TV aan. Lassie, Bonanza, Tagesschau. Ik ben er mee opgegroeid. Ook kwamen er bij ons in de zomer Oostenrijkse kinderen logeren. Als jong kind praatte ik daar een soort steenkolen Duits mee. Het balletje is toen ergens gaan rollen. Ik zong ook altijd die Duitse schlagers mee. Ich bau dir ein schloss van Heintje. Tot op de dag van vandaag ben ik een grote Duitsland-fan.”

Elk jaar op vakantie in Duitsland? 

“Als dadelijk de grenzen weer open zijn ben ik weer weg. Ik ben er gek op. Het fijnste land om naar toe te gaan. Het ligt om de hoek, het is schoon, overzichtelijk; mooie landschappen, maar ook fijne steden, fantastische cultuur, ‘n lekker glaasje wijn. Je vindt er alles wat je hebben wilt.”

Je gaat er ook met de klas naartoe?

“Een dag naar Keulen is vaste prik. En ook onze jaarlijkse NRW-reisjes, Noordrijn-Westfalen. Treinen, bussen, lopen; naar allerlei leuke plekken. Dat koppelen we ook aan andere vakken. We doen veel spelletjes, kwisjes, GooseChase. Erg leuk altijd.”

De jury van de verkiezing ‘Docent Duits van het Jaar’ looft vooral de leuke, creatieve lessen die je geeft. Noem eens een paar voorbeelden.

“Ik ben ook een fan van Duits winkelen. Ik ga graag naar Heinsberg, vlak achter Roermond. Daar ga ik met mijn zus naartoe en koop ik van alles. Van al die huis-, tuin- en keukenspullen bewaar ik de verpakkingen. Daar heb ik er heel veel van. Die gebruik ik voor de les. Als ik zeg ‘winkeltje spelen’ klinkt het wat kinderlijk. Maar wel zoiets. We praten over de producten, de verpakkingen; en als slot eindigen we dan in onze schoolwinkel waar dan allemaal Duitse producten staan. Dan praten we Duits en moeten de leerlingen dus ook in het Duits vragen ‘Waar liggen de koekjes’ of zoiets. We hebben dan de grootste lol.”

Geef nog eens een voorbeeld?

“Ik gebruik vaak bingo om van alles te leren. Ik noem bijvoorbeeld de Duitse woorden en dan moeten ze kijken of ze de Nederlandse vertaling op hun kaart hebben staan. Of het vliegenmepper-spel. Ik plak in het lokaal geeltjes met Duitse woorden. Dat zijn de vliegen. Twee leerlingen krijgen een vliegenmepper. Ik noem een Duits woord en wie als eerste op het plakkertje slaat met de juiste vertaling mag ’de vlieg’ hebben. Dat werkt super.”

Je gaat vooral heel vrij met de lessen om?

“Ik geniet heel erg van de groei die je zelf doormaakt als docent. Ik sta al lang voor de klas. Als ik kijk hoe dat in het begin ging en nu; dat is een wereld van verschil. Hoe ouder ik word, hoe beter ik met m’n vak uit de voeten kan. Je leert elke dag bij. Steeds meer mogelijkheden, en inderdaad steeds vrijer ook.”
“Ik heb geleerd in de loop der jaren dat je leerlingen het vertrouwen moet geven dat ze al van alles kunnen en weten. Door de stof voor te kauwen nemen we veel weg bij de leerlingen. Ik wil graag zien wat ze zelf al kunnen; de durf om zelf iets te doen. Dat stimuleer ik graag. Ze zullen best een keer vallen, maar dan staan ze wel weer op.” 

Je klinkt nog zo enthousiast, maar over een paar jaar ga je al met pensioen

“Zoals ik me nu voel zou ik met gemak nog twintig jaar kunnen werken. Het wordt namelijk steeds leuker. Dat komt natuurlijk ook door al die tools en apps van tegenwoordig. Het geeft zoveel meer mogelijkheden. Ooit ben ik begonnen met een schoolbord, een krijtje en een boek. Ik geniet ervan om iedere keer weer iets nieuws te bedenken voor de les. Ik heb dan al voorpret als ik er mee bezig ben. Ik ben dan zo benieuwd hoe ze zullen gaan reageren. Ik ben er ook altijd mee bezig. Bij heel veel dingen die ik om me heen zie denk ik: da’s leuk voor in de les. Soms denk ik ook wel eens: Helmi, nou draaf je door.”

Jij staat altijd aan?

”Die uit-knop heb ik nog steeds niet gevonden nee.”  

Artikelen uit de scholen

Plaats zelf een artikel!
Wil jij jouw verhaal delen met collega’s? Heb je een tip of wil je je mening kwijt? OMO biedt jou graag een platform. Hier kun je je artikel plaatsen. Ook kunnen collega’s op jouw artikel reageren.
Bekijk alle 299 bijdragen

Artikel plaatsen Waarom een artikel plaatsen?

2 reactie(s)

  • Hallo Helmi,
    een mooie prijs en wat gebruik je leuke methodes. Zo stimuleer je de leerlingen om zelf te praten en inderdaad tv, radio etc. zijn een mooie aanvulling.
    Zelf ben ik een verbinder tussen de nederlandse en duitse cultuur. Jammer dat er zo weinig docenten duits zijn, dit is een gemiste kans.

    Verder zo en die uitknop komt vanzelf :)

    groet
    Jeanne

    14-07-2021 | 09:42 | Jeanne Dirks | Reageren | Reageren met quote

  • Hallo Helmi,
    Terecht een prijs om trots op te zijn! (Stiekem een beetje jaloers)
    Geniet ervan en tot gauw bij de gezamenlijke Buddy bijeenkomsten van het DIA. Ben benieuwd wat je verder allemaal zo doet in de les en hoe. Ik kan er ongetwijfeld ook nog wat van jou leren.
    Groetjes,
    Ivonne

    23-06-2021 | 10:17 | Ivonne Brugge-Lochner | Reageren | Reageren met quote

Plaats je reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.