Deze website maakt gebruik van cookies om instellingen te onthouden en om de website beter op uw behoeften af te stemmen. Klik hier voor meer informatie over cookies.

Ja, ik ga akkoord Nee, ik ga niet akkoord X

Actueel

Persberichten en nieuws van en over de vereniging vind je hier. Zelf een bericht delen met je collega’s? Ook dat kan.

« Terug naar zoekresultaten

Rubriek collega met passie "Laat leerlingen kiezen uit leerdoelen

13 oktober 2021 | Overige berichten | 0 reactie(s) Medewerkers

In deze rubriek komen collega’s aan het woord over hun passie voor het vak. Met antwoord op vragen als: waarom doe je dit? Waar ben je het meest trots op? Wat vind je lastig, en waar leer je van? Deze keer Christa Krijgsman, docent lichamelijke opvoeding bij het Sint-Janslyceum in ’s-Hertogenbosch. Zij is gepromoveerd op onderzoek over ‘Beoordeling en motivatie in de les lichamelijke opvoeding’. “Ook als leerlingen niet goed zijn in een vak kun je leerdoelen aanreiken die toch voor voldoening kunnen zorgen.”

Hoe ben je in het vak van gymleraar gerold?
“Vaak zijn het mensen die graag sporten. Dat is in mijn geval ook zo. Van jongs af aan was ik aan het dansen, turnen en tennissen. Uiteindelijk ben ik met tennis doorgegaan. Mijn moeder deed op de club ook van alles in de organisatie. Ik vind eigenlijk alle sporten leuk. Dus toen ik na de middelbare school een vervolgstudie moest kiezen kwam ik al snel uit bij de Academie voor Lichamelijke Opvoeding. Niet dat ik per se leraar wilde worden. Ik wilde vooral graag iets met sport doen.”

Toch heeft het onderwijs je wel helemaal gepakt?
“Het leuke van het onderwijs heb ik later ontdekt. De vonk sloeg over in mijn vierde jaars stage. Op de middelbare school waar ik zelf leerling ben geweest, kon ik als vervanger gaan werken voor een collega die met pensioen ging. Toen kreeg ik de vrijheid om zelf lessen op te bouwen. Dat vond ik superleuk om te doen. Toen wist ik: hier wil ik mee verder.”

Ben je als sporter nog steeds zo fanatiek als vroeger?
“Als ik tennis wil ik nog steeds winnen. Maar ik geniet ook van het samenspelen, het buiten zijn. Puur alleen het winnen is niet meer heilig. Dat komt misschien ook door mijn promotie-onderzoek. Ik ben het sporten anders gaan bekijken.”

Leg uit
“Mijn onderzoek gaat over het beoordelen en motiveren van leerlingen in de gymles. Je kunt iemand die bang is om een salto te maken, een onvoldoende geven. Maar wat bereik je daar eigenlijk mee? Het doel van de gymles is om leerlingen te stimuleren om te bewegen en te sporten. En als docent hoop je dat leerlingen het sporten zó leuk vinden, dat ze dit ook blijven doen in hun vrije tijd. Dat gevoel van plezier tijdens sporten, daar kun je in de gymles aan werken. Maar door de beoordeling kun je de motivatie ook breken. Je hebt in de klas leerlingen die het sporten van nature leuk vinden maar er zijn er ook die er niks aan vinden. Hoe ga je daar mee om? Hoe zorg je ervoor dat ook die laatste groep stappen vooruit maakt en zich ontwikkelt?”

Vertel. Hoe doe jij dat? 
“Ik probeer bijvoorbeeld de les zo te ontwerpen dat iedereen op zijn of haar niveau kan meedoen en succes beleeft. Dat doe je door niveaus aan te bieden die aansluiten bij de leerling. Niet dat je voor elke leerling een apart niveau moet bedenken, dat gaat te ver, maar je kunt oefeningen wel zo aanbieden dat er verschillende niveaus zijn waarop je kunt meedoen. Je kunt de leerlingen dan zelf laten kiezen op welk niveau ze mee willen doen. 

Geef eens ’n voorbeeld
Neem bijvoorbeeld salto springen. Ik zorg ervoor dat leerlingen op verschillende manieren kunnen meedoen. Met een hoog vlak, een schuin vlak of een laag vlak. Afhankelijk van het gekozen vlak, krijgt de leerlingen meer of minder hulp. De leerling kan zelf z’n eigen niveau kiezen en zijn eigen tempo bepalen. De een vindt het heerlijk om vrij door de lucht te draaien, een ander vindt dat niet fijn en wil liever een koprol maken op een hoog vlak. Ik probeer daarmee alle leerlingen te betrekken bij de les. Iedereen werkt zo op z’n eigen niveau en tempo aan zijn motorische ontwikkeling. Allemaal kunnen ze voldoening ervaren." 

Zo naar onderwijs kijken is natuurlijk veel breder dan alleen de gymles. Deel je je ervaringen met je collega-docenten?
“Dat gebeurt regelmatig. Op het Sint-Janslyceum hebben we een groep docenten waarin we met elkaar praten over dit soort zaken. Denk aan het inrichten van je lessen, de leerdoelen die je aanbiedt, hoe geef je feedback en hoe motiveer je leerlingen om zelf actief mee te doen in de les. Dat doen we met collega’s van alle vakken, talen, creatieve vakken, bètavakken; heel breed. Samen delen we ideeën, ontwerpen we lessen, delen we leservaringen en passen we lessen weer aan. Dat geeft frisse energie om steeds weer volgende stappen te zetten.”

Ook als docent groei je hierdoor
“Ik geniet van de ontwikkeling van leerlingen, maar ook van de ontwikkeling die ik zelf doormaak. Ik ben als sporter aan het vak begonnen, en nou geniet ik ervan om mee te helpen om het onderwijs nog beter te maken.”

Voor je werk loop je dagelijks in trainingspak, maar komend jaar is dat anders begreep ik
“Klopt, ik heb voor een jaar een nieuwe onderzoeksopdracht. Op alle OMO-scholen vindt veel onderzoek plaats. AOS-onderzoeken, promotie-onderzoeken, studenten die onderzoek doen vanuit hun masteropleiding, etc. OMO wil graag in kaart brengen wat er allemaal gebeurt aan docent-onderzoek in de scholen en waar we samen naartoe willen groeien met onderzoek in de school. Uiteindelijk willen we dat dit docent-onderzoek bijdraagt aan de kwaliteit van onderwijs.”

Even geen gymnastiek. Meer aan het bureau. Let je wel op je fitheid
“M’n fitheid houd ik zeker in de gaten. Ik tennis nog steeds heel graag, en daarnaast doe ik aan spinning en bodypump. En wat yoga voor de ontspanning. Sinds twee jaar ben ik moeder. Daardoor is het wel wat ingewikkelder om sporten in te plannen. Daarom heb ik de sportschool nu ingewisseld voor een fitnessruimte op zolder. Daar volg ik nu online spinning- en bodypumplessen, precies dezelfde lessen als waar ik eerder in de sportschool aan deelnam. Dat vind ik heerlijk om te doen.” 

 Lees ook de column op Script over Christa Krijgsman.  


 

Artikelen uit de scholen

Plaats zelf een artikel!
Wil jij jouw verhaal delen met collega’s? Heb je een tip of wil je je mening kwijt? OMO biedt jou graag een platform. Hier kun je je artikel plaatsen. Ook kunnen collega’s op jouw artikel reageren.
Bekijk alle 301 bijdragen

Artikel plaatsen Waarom een artikel plaatsen?

0 reactie(s)

Plaats je reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.