Deze website maakt gebruik van cookies om instellingen te onthouden en om de website beter op uw behoeften af te stemmen. Klik hier voor meer informatie over cookies.

Ja, ik ga akkoord Nee, ik ga niet akkoord X

Actueel

Persberichten en nieuws van en over de vereniging vind je hier. Zelf een bericht delen met je collega’s? Ook dat kan.

« Terug naar zoekresultaten

Rubriek collega met passie: “Ik merkte mijn tekeningen doen de leerlingen iets.”

29 juni 2022 | Overige berichten | 0 reactie(s) Medewerkers

In deze rubriek komen collega’s aan het woord over hun passie voor het vak. Met antwoord op vragen als: waarom doe je dit? Waar ben je het meest trots op? Wat vind je lastig, en waar leer je van? Deze keer Hendrikje van Woerkum, docent Engels en Frans op Scholengemeenschap Were Di in Valkenswaard. Zij maakt cartoons om het talenonderwijs te vergemakkelijken.

Wat dacht jij: vlak voor m’n pensioen zal ik het onderwijs nog even verblijden met iets nieuws? 
“Ik ga inderdaad over een paar weken met pensioen ja. Het programma ‘Picto Grammar’ voor Engels is al langer klaar en voor de Franse taal ben ik nog bezig.” 

We hebben het over cartoons die jij maakt over de Engelse en Franse grammatica
“Dat klopt. Ik heb de grammatica omgezet in tekeningen. Daar hebben we een digitaal programma van gemaakt. Vooral visueel ingestelde leerlingen hebben daar profijt van. Ze hoeven maar naar het plaatje te kijken om de grammatica te begrijpen. Omdat het visueel is blijft het beter hangen.”

 Hoe kwam je op het idee?
“Dat gaat niet van het ene op het andere moment. Ik heb altijd graag getekend. Dat was vroeger al op school. Tijdens de les tekende ik mijn schrift en agenda helemaal vol. En ook als leraar heb ik altijd tekeningen op het bord gemaakt. Bijvoorbeeld bij proefwerken, dan maak ik een tekening om ze ‘good luck’ te wensen. Vroeger met krijt, nu op het whiteboard. Dat wordt enorm gewaardeerd. Als ik geen tekening maak dan zeggen de leerlingen er iets van. Ik bedacht: die tekeningen doen dus iets. En zo kwam ik op het idee om cartoons te gaan gebruiken voor grammatica.”    

Geef eens een voorbeeld
”Bij Frans hebben leerlingen veel moeite met woorden die mannelijk of vrouwelijk zijn. Dat los ik simpelweg op door tekeningen voor mannelijke woorden blauw te maken en vrouwelijke woorden roze.” 

Dat is lekker traditioneel opgelost. Jij doet niet aan genderneutraal? 
“Met m’n tekeningetjes hou ik overal rekening mee. Dus ik maak ook figuurtjes met hoofddoekjes op, figuurtjes met ’n kleurtje of sekseneutrale figuurtjes. Alles komt voorbij. Maar inderdaad, om mannelijke of vrouwelijke woorden te duiden gebruiken ik ouderwets roze en blauw, dat is wel zo duidelijk.”

En het werkt?
“Nou en of. Ik werk de laatste jaren ook veel met kleine groepjes leerlingen die wat extra aandacht nodig hebben en ook één op één. Ook dan werk ik veel met tekeningetjes. Die kinderen zeggen ‘oh juf had ik dit maar eerder gehad’.”

Het zijn leuke, eenvoudige plaatjes. Je hebt een hele eigen stripstijl
“Die stijl is vanzelf ontstaan. Ik heb wel strips gelezen vroeger maar het is niet zo dat ik een bepaalde stijl probeer na te doen. Het zijn figuurtjes die ik vroeger ook al tekende.” 

Wat heel speels is begonnen is nu een professioneel onderwijsprogramma
“Ik teken met de hand, op papier maar tegenwoordig ook op de iPad. Dat zijn digitale plaatjes. Om het programma technisch goed in elkaar te steken heb ik hulp van een grafisch designer. Die zorgt ervoor dat je via een handig menu je weg kunt vinden. Vanuit de inhoudsopgave kun je gemakkelijk door het hele programma navigeren. Dat mijn idee er nu zo professioneel uitziet, is vooral ook te danken aan Cynthia Veerman, de conrector hier op school. Die heeft me flink geholpen.” 

De Engelse versie is klaar en de Franse bijna
“Dat klopt. De basis van het Franse programma staat, hier en daar moeten nog wat schoonheidsfoutjes worden weggewerkt. En ook moet ik nog een titel verzinnen. De Engelse naam is natuurlijk lekker: ‘Picto-Grammar’, zoiets willen we ook voor de Franse versie.”

Het programma is voor iedereen verkrijgbaar?   
“Het is vooral bedoeld voor de onderbouw, want daar wordt het meest grammatica gegeven. Bij ons op school wordt het al gebruikt, maar in principe is het voor alle OMO-scholen beschikbaar.”  

Waar kunnen geïnteresseerden meer informatie vinden?
“Mensen kunnen me altijd mailen (hendrikje.vanwoerkum@gmail.com). Dan kan ik ze gemakkelijk verder helpen.”

Je krijgt het er misschien nog wel druk mee als je dadelijk met pensioen bent
“Dat is prima want ik was niet van plan om achter de geraniums te gaan zitten. Ik moet bezig zijn.”

Artikelen uit de scholen

Plaats zelf een artikel!
Wil jij jouw verhaal delen met collega’s? Heb je een tip of wil je je mening kwijt? OMO biedt jou graag een platform. Hier kun je je artikel plaatsen. Ook kunnen collega’s op jouw artikel reageren.
Bekijk alle 308 bijdragen

Artikel plaatsen Waarom een artikel plaatsen?

0 reactie(s)

Plaats je reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.