Onderzoek TU Eindhoven: Onderwijs De Nieuwste School scoort goed
11 januari 2018 | | 0 reactie(s)
Artikelen uit de scholen | Overige berichten | Onderwijs | Scholen | Medewerkers | Leerlingen
In 2016 -2017 heeft de TU Eindhoven het onderwijsproces van De Nieuwste School (DNS) in Tilburg geëvalueerd. Het gaat goed met de school. De examenresultaten zijn goed, de aansluiting op vervolgonderwijs is sterk en het vernieuwende onderwijsleerproces heeft een duidelijke meerwaarde t.o.v. de referentiescholen.
In de periode voorjaar 2016 – najaar 2017 heeft een onderwijskundige evaluatie plaatsgevonden bij DNS in Tilburg. Dit onderzoek was een vervolg op een eerdere evaluatie die plaatsvond tussen 2010 en 2012. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van vereniging Ons Middelbaar Onderwijs door de Eindhoven School of Education (Technische Universiteit Eindhoven). De vraag die moest worden beantwoord, luidde: wat is de huidige stand van zaken ten aanzien van het onderwijsleerproces en de resultaten daarvan op De Nieuwste School? De drie uitgangspunten van DNS - verwondering, eigenaarschap en het geleerde zichtbaar maken - vormden een belangrijke leidraad binnen het onderzoek.
Uit het onderzoek blijkt dat de ambities van DNS herkenbaar zijn in hoe het er feitelijk op de school aan toegaat. Uit de bevindingen rondom de meerwaarde van het onderwijsleerproces op DNS in vergelijking met referentiescholen blijkt bovendien dat het goed gaat met DNS. Het onderwijsleerproces verloopt in de verschillende onderzochte aandachtsgebieden anders dan op andere scholen. Dit geldt voor zowel kenmerken van de leeromgeving, als voor leerproces (motivatie en leeractiviteiten) en de leerresultaten (competenties en aansluiting op het vervolgonderwijs). Waar in 2012 de examenresultaten en studierendementen nog niet stabiel op het niveau van vergelijkbare scholen waren, is dit nu bovendien wel het geval. De aansluiting op het vervolgonderwijs is een sterk punt ten opzichte van referentiescholen. Alles overziend kan worden geconstateerd dat het goed gaat met DNS. (zie Tabel 8.1 in het rapport zelf). De hoofdvraag van dit onderzoek kan dan ook positief worden beantwoord: het onderwijsleerproces van DNS heeft een duidelijke meerwaarde en deze meerwaarde wordt bevestigd door te vergelijken met referentiescholen.
Op de website van De Nieuwste School is het hele rapport in te zien.