"Waardenvrij onderwijs bestaat niet”
30 juni 2016 | Uit de media | 0 reactie(s)
Overige berichten | Vereniging | Koers 2023 | Onderwijs
De discussie over identiteit bij vereniging Ons Middelbaar Onderwijs wordt gevoerd vanuit drie basisbegrippen: goed onderwijs, een goed mens en goed leven. Vanuit de overtuiging dat deze begrippen niet alleen aandacht moeten krijgen tijdens de lessen levensbeschouwing maar overal in de scholen tot leven gebracht en gehouden moeten worden. Dan kunnen we spreken over waardengedreven onderwijs. Om daar inhoud aan te geven worden nu handreikingen geformuleerd die door alle docenten gebruikt kunnen worden.
Publicaties in de media
In verschillende media is aandacht geweest voor deze plannen. Zo is op de website van Verus eind juni een interview gepubliceerd met voorzitter van vereniging Ons Middelbaar Onderwijs Eugène Bernard. "Uit alle reacties op het bericht blijkt toch de constante actualiteit van identiteit en onderwijs. In het jaarverslag over 2015 staat dat een groep rectoren en docenten onderzoek doet naar de wijze waarop waardengedreven onderwijs per vak vorm en inhoud zou kunnen krijgen. Dit moet leiden tot handreikingen voor docenten om binnen de gewone lessen ethische onderwerpen wat makkelijker bespreekbaar te maken. Scholen begeleiden leerlingen immers ook in hun wording tot kritische denkers. Daarvoor is er aandacht nodig voor meer dan alleen cognitie, het gaat om de gehele mens. Waardenvrij onderwijs bestaat niet".
- Lees het hele interview van 30 juni op de website van Verus.
- Lees ook het interview met Eugène Bernard in het Katholiek Nieuwsblad van 1 juli.
- Lees ook het artikel in CNV Onderwijs van 2 juli.