Armoede een groeiend probleem op school
17 september 2014 | Pierre Diederen | 0 reactie(s)
Artikelen uit de scholen | Scholen
Armoede is een groeiend probleem in Nederland. In ons dagelijks werk op school hebben wij daar volop mee te maken. Volgens het Centraal Bureau voor de statistiek groeit 11,4 procent van de kinderen op in armoede. Dat betekent dat in zomaar een schoolklas 2 of 3 leerlingen zitten die geen nieuwe schoenen kunnen kopen, die niet gezond kunnen eten en die niet zomaar naar een sportclub kunnen gaan. Natuurlijk kunnen wij als leraren niet alle problemen oplossen, maar we kunnen wel rekening houden met de barre omstandigheden waarin een deel van ons publiek opgroeit. Iedere leerling verdient onderwijs dat hem of haar de beste toekomstkansen geeft, dat staat in de missie van onze vereniging. Dat betekent dat wij alert moeten zijn en elkaar vragen mogen stellen: Hoe gaan we om met activiteiten die extra geld kosten maar die we wel nodig vinden in ons onderwijs? Welke mogelijkheden zijn er om extra gelden binnen te halen voor onze leerlingen arm zijn? Kunnen we een beroep doen op gemeentelijke fondsen of particuliere fondsen? Zijn wij daarin creatief? En last but not least, sluiten wij samenwerking uit met dure marktpartijen zoals instituten voor huiswerkbegeleiding en examentraining of vinden we dat leerlingen uit rijke gezinnen wel hun kansen mogen vergroten met het geld van pa en ma?