Deze website maakt gebruik van cookies om instellingen te onthouden en om de website beter op uw behoeften af te stemmen. Klik hier voor meer informatie over cookies.

Ja, ik ga akkoord Nee, ik ga niet akkoord X

Actueel

Persberichten en nieuws van en over de vereniging vind je hier. Zelf een bericht delen met je collega’s? Ook dat kan.

« Terug naar zoekresultaten

Mart Vedder onderzoekt de sneakercultuur

27 april 2020 | Mart Vedder (havo-4, d'Oultremontcollege) | 0 reactie(s) Artikelen uit de scholen | Scholen

Van je hobby schoolwerk maken

Alle leerlingen vierde klas havo-vwo schrijven op het d’Oultremontcollege een praktische opdracht voor het vak levensbeschouwing. Daarbij kunnen ze kiezen uit een levensvisiewerkstuk of een mini-wetenschappelijk onderzoek. Mart Vedder (havo-4) koos voor de laatste mogelijkheid en maakte van zijn hobby een enorm onderzoek waar hij 25 uur en ruim 7500 woorden aan besteedde. Hieronder geeft hij een samenvatting van dit onderzoek met afsluitend zijn mening en toekomstvisie (Bill Banning, docent LB d’Oultremontcollege Drunen).

Heel veel geld over voor schoenen

Ik ben in de zomervakantie van 2019 achter een bepaalde cultuur gekomen, de sneakerscultuur. Ik las er iets over en raakte gelijk geïnteresseerd. Daarom heb ik die vakantie onderzoek gedaan naar het ‘sneaker wereldje’. Bij dit onderzoek kwam ik achter verschillende dingen, zo zijn er zelfs hele bijeenkomsten van alleen maar sneakerliefhebbers. Ook zijn er websites en apps met sneakers die je daar kunt kopen en verkopen.

Omdat dit onderwerp mij zo aantrok wilde ik hier iets mee gaan doen, daarom ben ik in november naar een sneakerbijeenkomst geweest. Daar heb ik heel veel sneakers gezien natuurlijk. Maar er viel me iets op, nl. de prijzen. Ik vond het vooral vreemd dat mensen zoveel geld ‘over hadden’ om er extra schoenen van te kopen. Sommige sneakers waren te koop voor €4000,- en daar liepen ook nog mensen mee rond. Mensen laten zich blijkbaar niet afschrikken door de enorme prijzen van schoenen. Dit zetten mij aan het denken: Wat houdt dat sneaker wereldje nou in? En wat speelt zich daar af?

Informatie over sneakerwereld

De sneakerwereld is veel meer dan wat er te zien is op internet. Mensen leren elkaar kennen via websites, apps en zelfs whatsapp groepen. Helaas is er, net zoals bij veel dingen, een duistere kant. Hier schrok ik wel van, niet zozeer van het duistere op zich, maar dat op het nieuws vooral deze kant wordt belicht. Eigenlijk zou het nieuws goed onderzoek moeten verrichten, maar dat is hier niet altijd het geval. Het nadeel hiervan is dat dus een eenzijdig slecht beeld krijgen over de sneakercultuur.

Hier wil ik informatie geven over de mensen die wel positief over de sneakerwereld denken en er zelfs inzitten. Eerst wil ik een aantal termen uitleggen uit dit wereldje. Mensen die kleding dragen van exclusieve merken (off-white, supreme etc.) worden hypebeasts genoemd. Het begrip hype wijst er op dat deze mensen de kleding zo beschrijven dat het mooier gemaakt wordt dan het eigenlijk is. Met als gevolg dat mensen er vaak ook veel meer geld voor over hebben. Zo is een Sneaker Head een hypebeast, maar dan alleen maar met betrekking tot sneakers. Vervolgens heb je Resellers die speciale sneakers opkopen en (veel) duurder door verkopen. Tenslotte heb je de Restock, dat is het opnieuw produceren van een schoenen of kledingstukken, wanneer ze uitverkocht zijn.

In het sneakerwereldje kun je twee richtingen op: je wordt reseller of sneaker Head. De vermeende duistere kant van deze cultuur betreft vooral de resellers, die geliefd en soms gehaat worden vanwege het opdrijven van de prijzen. Tegelijkertijd zijn de resellers afhankelijk van sneaker Heads omdat de sneaker Heads de sneakers kopen. En zonder vraag geen aanbod.  Maar afgezien van de enorme bedragen die in dit wereldje rondgaan worden er veel contacten uitgewisseld en kun je er vriendengroepen aan overhouden.

Nike Air Max 90 Offwhite Black

Lang heb ik nagedacht over de titelpagina van mijn Praktische Opdracht, omdat ik daar natuurlijk iets moest neerzetten wat te maken heeft met het onderwerp van mijn onderzoek. Hierbij kwam ik op het idee om dé schoen na te tekenen die ervoor zorgde dat ik in het sneakerwereldje terecht kwam. Hier zit een mooi verhaal aan vast.

Deze sneaker heet de ‘Nike Air Max 90 Offwhite Black’. Deze schoen kwam ik het begin van de zomervakantie van 2019 opnieuw uit, ‘restock’ heet dat. Ik kwam hier per toeval bij omdat ik deze foto voorbij zag komen op Instagram. Ik vond hem zo mooi dat ik er naar op zoek ging, hij bleek toen op die dag €120,- te kosten. Die schoen wilde ik zo graag dat ik aan mijn moeder vroeg of dat ik hem mocht kopen. Helaas zei mijn moeder ‘nee’, maar ik bleef elke keer teruggaan naar de website waarop de schoen stond. Ook las is meer over die schoen en alle informatie eromheen. Na een maand was de prijs gestegen naar €350,-. Dit vond ik vreemd, want hoezo is de prijs zo gestegen en waarom willen mensen hiervoor betalen. En zo is alles begonnen.

Voor € 3.000,00  loop je als Jezus op het water

Normaal zijn de ‘gewone’ massaproductie schoenen niet bijzonder mooi of apart, althans, er zitten vaak geen mooie kleine fijne details op. Vaak is dit wel het geval bij een sneaker met een hoge waarde. Een goed voorbeeld van een schoen die special is de Nike Air Max 97 ‘walk on water’ van €3000,--. Er zit water op het stukje waar normaal de lucht (air) zit. Ook een klein detail is het Jezus kruisje op de tong van de schoen. Het moet symboliseren dat je dan op het water loopt net zoals Jezus. Zoals in dus in de prijs te zien is de specialiteit.

Mening over onderzoek

Ik vond het een leuk onderwerp om mee bezig te zijn en heb er ook zeker veel van geleerd. Het schrijfproces verliep goed, ik ben er in de kerstvakantie ‘echt’ mee begonnen. Het geluk had ik ook dat ik in November naar Deadstock in Tilburg ben geweest, dus dat kon ik achteraf goed gebruiken. Ik heb dingen geleerd over de inhoud van het MWO maar ook zeker eromheen, nu weet ik hoe ik beter een onderzoek moet schrijven en dat daar heel veel regels bij komen, meer dan ik had gedacht. Ik heb over de inhoud zelf eigenlijk over alles wel iets geleerd, want anders had ik er natuurlijk geen onderzoek van gemaakt. De tips die ik meeneem voor de volgende keer zijn misschien het beter plannen en soms wat geconcentreerder werken.

Toekomst

Tijdens mijn onderzoek ben ik contact gekomen met iemand uit de groep app van whatsapp rond sneakers. Daarbij ging ik steeds meer video’s over het sneakerwereldje bekijken en er meer over lezen. Nu moet ik eerlijk gezegd bekennen dat ik aan dit wereldje mee wil gaan doen. En dan niet zo erg als sommige mensen die hier helemaal verdwaasd door zijn geraakt. Steeds vaker komt de laatste tijd de vraag in mijn hoofd: ‘Waarom zou ik dat niet doen?’. Mijn ouders vinden het goed als ik hier meer aandacht aan ga geven, omdat ik dan niet achter de computer zit. En daarom wil ik na dit miniwetenschappelijk onderzoek verder gaan met het onderzoeken van deze sneakercultuur en er nog meer van snappen, dus in mijn vrijetijd er veel aandacht aan besteden.

En ik wil, al is de kans om door te breken erg klein, ook sneakers gaan kopen en verkopen. Ik heb gezien hoe het moet, dus waarom niet? Ik geef het gewoon een kans en als het niks wordt stop ik er gewoon mee. Dan ben ik in elk geval een ervaring rijker.

Mart Vedder, leerling havo-4 d’Oultremontcollege Drunen

Artikelen uit de scholen

Plaats zelf een artikel!
Wil jij jouw verhaal delen met collega’s? Heb je een tip of wil je je mening kwijt? OMO biedt jou graag een platform. Hier kun je je artikel plaatsen. Ook kunnen collega’s op jouw artikel reageren.
Bekijk alle 283 bijdragen

Artikel plaatsen Waarom een artikel plaatsen?

0 reactie(s)

Plaats je reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.