Deze website maakt gebruikt van cookies om instellingen te onthouden en om de website beter op uw behoeften af te stemmen. Klik hier voor meer informatie over cookies.

Ja, ik ga akkoord Nee, ik ga niet akkoord X

Actueel

Persberichten en nieuws van en over de vereniging vind je hier. Zelf een bericht delen met je collega’s? Ook dat kan.

« Terug naar zoekresultaten

Kwaliteitsontwikkeling en kwaliteitscultuur; de visie van vereniging OMO

18 september 2017 | Overige berichten | 0 reactie(s) Onderwijs

Iedere leerling heeft recht op het best denkbare onderwijs dat hem of haar de beste toekomstkansen geeft. Daar staan de scholen binnen de vereniging voor. Dit vraagt erom regelmatig stil te staan bij de ontwikkelingen in het onderwijs; wat gaat goed, wat kan nog beter? Er gebeurt al enorm veel binnen de scholen van vereniging Ons Middelbaar Onderwijs als het gaat om kwaliteitsontwikkeling. Daar gaan we mee door. Wij blijven echter ontwikkelingen stimuleren. Ter ondersteuning van onze ambities is in 2016 gestart met het ontwerpen van een ontwikkelkader. Dit is een kader om het gesprek op elke OMO-school aan te jagen, en van elkaar te leren, vanuit zeven pijlers:
• een gedeelde visie vertaald naar concreet beleid/doelstellingen
• effectief leiderschap binnen de school
• goed onderwijs binnen een veilige leer- en leefgemeenschap
• dragend HRM-beleid
• verbeteringsgerichtheid vanuit collectief en individueel lerend vermogen
• betrokkenheid van en verantwoording aan externe stakeholders
• bedrijfsvoering op orde.

Het ontwikkelkader (zie afbeelding), samen met de ruim beschikbare kwantitatieve informatie, gaat ons de komende jaren helpen bij het verder werken aan onderwijsontwikkelingen. Het ontwikkelkader is tot stand gekomen vanuit een steekproef naar de kwaliteitscultuur in scholen en de resultaten uit de kenniscafés waaraan veel medewerkers hebben bijdragen. Koers 2023 en het vernieuwde toezicht van de Inspectie zijn hierin verankerd.

Praktisch hulpmiddel

Het ontwikkelkader  is een praktisch hulpmiddel voor dialoog, analyse en verantwoording, omdat

  • we het gesprek over kwaliteit stimuleren, binnen de school en tussen de scholen (leren van elkaar)
  • we eigen ambitie, zoals verwoord in het schoolplan, als vertrekpunt hanteren;
  • het kader in- en externe verantwoording mogelijk maakt (‘ínspectieproof’, niet inspectiegericht);
  • de kwaliteitspijlers in het ontwikkelkader richtinggevend zijn voor bijvoorbeeld het schoolplan, jaarplan en beleidsplannen.

Een eerste stap

Het ontwikkelkader is een middel dat ons kan helpen om binnen OMO, en (vervolgens) met de buitenwereld, het goede gesprek te voeren over kwaliteit en kwaliteitsontwikkeling. We gaan ervan uit dat, wanneer we ermee aan het werk gaan, het kader zich verder doorontwikkelt.
We nodigen alle collega’s uit om het kwaliteitskader te gaan gebruiken om ervaringen mee op te doen.

Voor vragen over het ontwikkelkader en suggesties voor de naam kun je terecht bij het Team Onderwijs OMO (onderwijs@omo.nl).

Link naar het ontwikkelkader

 

Artikelen uit de scholen

Plaats zelf een artikel!
Wil jij jouw verhaal delen met collega’s? Heb je een tip of wil je je mening kwijt? OMO biedt jou graag een platform. Hier kun je je artikel plaatsen. Ook kunnen collega’s op jouw artikel reageren.
Bekijk alle 172 bijdragen

Artikel plaatsen Waarom een artikel plaatsen?

0 reactie(s)

Plaats je reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.