Deze website maakt gebruikt van cookies om instellingen te onthouden en om de website beter op uw behoeften af te stemmen. Klik hier voor meer informatie over cookies.

Ja, ik ga akkoord Nee, ik ga niet akkoord X

Actueel

Persberichten en nieuws van en over de vereniging vind je hier. Zelf een bericht delen met je collega’s? Ook dat kan.

« Terug naar zoekresultaten

OMO-scholen in Oost-Brabant pakken somberheid bij tieners aan

14 november 2017 | OMO nieuwsbrief | 0 reactie(s) Onderwijs

STORM is een project waarmee in Noordoost-Brabant en Zuidoost-Brabant somberheidsklachten bij middelbare scholieren vroegtijdig gesignaleerd en aangepakt worden. Een bijzondere samenwerking tussen GGZ, GGD, schoolmaatschappelijk werk, scholen en gemeenten, ontstaan als antwoord op het relatief hoge aantal zelfdodingen onder jongeren in 2015. De ervaringen en reacties van de trainers, jeugdverpleegkundigen, scholen en leerlingen uit de schooljaren 2015-2016 en 2016-2017 zijn positief. De trainers ervaren de samenwerking met alle ketenpartners als zeer positief. Hulp wordt sneller opgestart en contacten zijn sneller gelegd.                                          

Strong Teens and Resilient Minds

STORM (Strong Teens and Resilient Minds) wordt gefinancierd door de gemeenten van de betrokken scholen gezamenlijk. De scholen stellen daarnaast studietijd van hun medewerkers beschikbaar. Deelnemende OMO-scholen in Zuidoost-Brabant zijn het Varendonckcollege (Asten en Someren), het Dr.-Knippenbergcollege, Vakcollege, Carolus Borromeus college, Praktijkschool (Helmond), Hub van Doorne College, Peellandcollege, Alfrinkcollege en De Sprong Praktijkonderwijs (Deurne). In Noordoost-Brabant zijn dat het Zwijsen College (Veghel), Fioretti College (Veghel), Maasland College (Oss), Rodenborch College (Rosmalen) en het Jeroen Bosch College (Den Bosch).  

Niet-helpende gedachten vervangen door helpende gedachten

Het STORM programma is opgebouwd uit verschillende bouwstenen. Op de scholen vindt eerst een screening plaats door de GGD, in samenwerking met GGZ en de scholen. Het doel van deze screening is vroegsignalering van somberheid en suïcidaal gedrag. Het veerkracht bevorderende programma ‘Op Volle Kracht’ bestaat uit acht bijeenkomsten van ieder 60 minuten. De technieken in dit programma zijn gebaseerd op cognitieve gedragstherapie. Gedurende deze training wordt uitgelegd wat de relatie is tussen gebeurtenis, gedachte, gevoel en gedrag. Gedachten bij een gebeurtenis kunnen helpend en niet-helpend zijn en spelen een grote rol in hoe je je voelt. Jongeren leren hoe je niet-helpende gedachten herkent, onderzoekt op waarheid en vervangt door een helpende gedachte. Gedurende het programma monitoren jongeren dagelijks hun stemming en bespreken dit in de bijeenkomsten. Daarnaast voeren zij thuis huiswerkopdrachten uit die gebaseerd zijn op de positieve psychologie.

In het project STORM in Zuidoost-Brabant zijn een app en gatekeeperstraining tevens een onderdeel in het programma. Op sommige scholen spelen de tweedejaarsleerlingen op hun smartphone een serious game via een app, die inspeelt op hun sociaal-emotionele ontwikkeling. Iedereen speelt het spel alleen, maar wel met de hele klas tegelijkertijd. Het spel bestaat uit vijf speeldagen, een voorbespreking en een nabespreking. Mentoren/docenten worden door 113 Online geschoold als ‘gatekeeper’. Zij krijgen vaardigheden aangeleerd en basiskennis over opsporen en omgaan met suïcidaliteit, en krijgen praktische handvatten voor het aangaan van een gesprek en het vervolg erop.

Wetenschappelijk onderzoek

Om de effectiviteit van de programmaonderdelen te onderzoeken vindt wetenschappelijk onderzoek plaats. Doel is te ontdekken of deze aanpak daadwerkelijk tot een afname in somberheidsklachten leidt. Tot twee jaar na het programma wordt met behulp van vragenlijsten bekeken of de stemmingsklachten afnemen. Op deze manier kunnen leerlingen gevolgd worden en kan worden ingegrepen wanneer er een risico is op zelfdoding.

 

Meer informatie over STORM is te vinden op de http://www.ggzoostbrabant.nl/storm-project  

 


Artikelen uit de scholen

Plaats zelf een artikel!
Wil jij jouw verhaal delen met collega’s? Heb je een tip of wil je je mening kwijt? OMO biedt jou graag een platform. Hier kun je je artikel plaatsen. Ook kunnen collega’s op jouw artikel reageren.
Bekijk alle 165 bijdragen

Artikel plaatsen Waarom een artikel plaatsen?

0 reactie(s)

Plaats je reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.