Deze website maakt gebruikt van cookies om instellingen te onthouden en om de website beter op uw behoeften af te stemmen. Klik hier voor meer informatie over cookies.

Ja, ik ga akkoord Nee, ik ga niet akkoord X

Actueel

Persberichten en nieuws van en over de vereniging vind je hier. Zelf een bericht delen met je collega’s? Ook dat kan.

« Terug naar zoekresultaten

Wereldburgerschap in ontwikkeling

4 december 2017 | Annerieke Bogers | 0 reactie(s) Artikelen uit de scholen | Scholen

Maandag 9 en dinsdag 10 oktober togen de leerlingen van de eerste klassen naar drie gebedshuizen in Drunen. Zij waren getuige van diverse rondleidingen, waarbij verschillende aspecten van het katholieke, islamitische en protestantse geloof inhoudelijk aan de orde werden gesteld.

Diaken Albert Soeterboek begeleidde onze kinderen in de Lambertuskerk, waarbij hij aan de leerlingen (die hun ogen uitkeken) liet zien, welke rituelen herkenbaar zijn binnen het katholieke geloof. Zo werd er letterlijk stilgestaan bij het biechthokje, het Jozefaltaar en de herdenkingsplek. Bovendien mochten de kinderen kaarsen aansteken, de klok luiden en luisteren naar "Salve Regina", vertolkt door de diaken Albert Soeterboek.

In de Turkse moskee wachtte de leerlingen een hartelijke ontvangst. Hierna legde men de vijf zuilen uit en volgde een toelichting op het interieur. Het negatieve beeld in de media werd betreurd. Volgens de rondleider gaat het in de islam vooral om het verrichten van goede daden ten behoeve van de medemens en ter ere van God.  Kortom, om een humanistische visie op het geloof.

In de PKN-gemeente De Open Hof werden kinderen geïnviteerd om na te denken over het godsbeeld dat mensen kunnen hebben. Klopt dit wel? Of is het voor iedereen anders? Ook hier werden kinderen met allerlei visuele media op een actuele en andere manier uitgedaagd na te denken hoe zij zich verhouden tot levensbeschouwelijke onderwerpen.

Er ontstond ruimte voor elkaars interpretatie en meningen, waarbij de leerlingen genoeg stof tot nadenken kregen. Een voorzichtige aanzet tot geloofsverdieping, eigen identiteitsontwikkeling en burgerschapsvorming. Met vragen als: Wat gelooft de leerling naast mij in de klas? Hoe denkt hij of zij over levensbeschouwelijke zaken? Hoe leven wij samen en waarom?

Hieronder vind je een paar reflecties van leerlingen

"De Moskee was erg leerzaam en ik vond het een van de leukste bezoeken van het Kerkenpad. Helaas wordt de Islam vaak in een negatief daglicht gezet, maar door deze excursie ben ik totaal anders gaan kijken naar het geloof. De vriendelijke mensen in de Moskee hebben alles super goed uitgelegd en ik ben hun hier erg dankbaar voor. Al met al vond ik het een top ervaring om de Moskee te bezoeken."

"In de Open Hof: Na het filmpje hebben we een soort spel gedaan. Daarbij hebben ze je laten ervaren wat God nou eigenlijk voor jou is en hou jij er tegenaan kijkt. Ik vond het heel leuk om een keer in een Protestantse kerk te bezichtigen."

"In de katholieke Lambertuskerk gingen we eerst naar het Doopvont. Naast het Doopvont staat de paaskaars die met Pasen wordt aangestoken. Het water in het Doopvont wordt gezegend door de kaars. Hier werd ook verteld over de 7 sacramenten. Daarna gingen we naar de biechtstoel: biechten is een soort vergeving, zodat je weer verder kan met je leven."

"We liepen naar het beeld van Jezus en zijn pleegvader Jozef en vervolgens naar de achterkant van de kerk waar meerdere kruisjes hingen van alle overledenen dit jaar. We gingen uiteindelijk naar de kleedruimte waar allerlei kazuifels hingen. Hierna gingen we naar het altaar en keken we naar het tabernakel, waarin het sacrament van de communie wordt bewaard. Als laatste gingen we naar de Mariakapel waar het beeld Maria staat. Hier kun je een kaarsje opsteken. Ik vond het een hele interessante rondleiding en ik ben veel meer te weten gekomen van de katholieke kerk. Ook vond ik het heel leuk dat ik andere delen van de kerk heb gezien."

Organisatie en verslag, Annerieke Bogers – docent levensbeschouwing d’Oultremontcollege met medewerking van dr. Bill Banning – ook docent aldaar. 

Artikelen uit de scholen

Plaats zelf een artikel!
Wil jij jouw verhaal delen met collega’s? Heb je een tip of wil je je mening kwijt? OMO biedt jou graag een platform. Hier kun je je artikel plaatsen. Ook kunnen collega’s op jouw artikel reageren.
Bekijk alle 172 bijdragen

Artikel plaatsen Waarom een artikel plaatsen?

0 reactie(s)

Plaats je reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.