Internationalisering op het Odulphuslyceum
22 februari 2018 | Niels Hesselberth | 0 reactie(s)
Artikelen uit de scholen | Onderwijs | Scholen
Sinds vijf jaar is internationalisering één van de pijlers in het onderwijsprogramma van het Odulphuslyceum in Tilburg. Wat begon om aan de behoefte aan meer internationale ervaring en de voorbereiding op global citizenship te voldoen, heeft zich ontwikkeld tot een volwaardig internationaliseringsprogramma voor klas 3 tot en met 6 waarin ook een ander doel van de school in toenemende mate wordt vervuld: extra uitdaging en motivatie bieden aan leerlingen die daar behoefte aan hebben.

Alle uitwisselingen hebben een onderzoekscomponent
De internationalisering begon met verschillende uitwisselingen binnen Europa en via deelname aan twee Comeniusprojecten, waarin circa zeven landen gedurende twee jaar gezamenlijk aan een thema werkten. Daarbij bleek dat internationalisering ook extra uitdaging kon bieden. De leerlingen werkten wekelijks een uur samen aan de thema-opdrachten, deelden de uitkomsten en presenteerden deze aan elkaar tijdens drie gezamenlijke bijeenkomsten.
Dit inzicht heeft het internationaliseringsbeleid veranderd: alle uitwisselingen hebben nu een onderzoekscomponent. Hierbij werkt de Odulphusleerling met zijn buitenlandse partner aan een zelfgekozen thema en dit veelal vergelijkend onderzoek wordt tijdens het returnbezoek aan de groep gepresenteerd. Ook zijn we op zoek gegaan naar andere manieren om de educatieve component – en daarmee de uitdaging – binnen de internationaliseringsactiviteiten te verhogen.
Het profielwerkstuk ingezet bij conferenties
Hierna volgden deelnames aan allerlei wetenschappelijke conferenties in Nederland (INESPO) en daarbuiten waaronder Water is Life en meerdere science fairs. De impact van deze conferenties, waaraan honderden zeer gemotiveerde leerlingen van topscholen deelnemen, op onze leerlingen is enorm. Deze positieve geluiden zoemen door de school en er is een constante stroom gegadigden. De leerlingen doen aan de conferenties mee met hun profielwerkstuk en de internationale mogelijkheden zetten hen ertoe aan eerder met hun profielwerkstuk te beginnen en de lat voor zichzelf hoger te leggen.
Om meer leerlingen de unieke ervaring van de science fairs te kunnen bieden, zijn we als eerste school op het vasteland van de EU lid geworden van het gerenommeerde International Science Schools Network (ISSN). Dit lidmaatschap biedt talloze nieuwe mogelijkheden vanwege de internationale contacten binnen het netwerk.Denk hierbij aan internationale projecten en docentenuitwisselingen.
Alle leerlingen een kans om deel te nemen
Ons doel is om het aanbod zo groot te maken dat iedere leerling in de schoolloopbaan de kans heeft om minimaal één keer aan een internationale activiteit deel te nemen. Sommige leerlingen grijpen deze kans zelfs vaker dan één keer. Natuurlijk zit hieraan ook een financiële kant. De kosten bij de uitwisselingen worden door het principe van verblijf en verzorging bij gastfamilies in de hand gehouden en de meeste science fairs worden door bedrijven gesponsord. Desondanks zijn er uiteraard kosten voor het vervoer en het programma in Nederland en vraagt deelname dus een flinke financiële investering. Zeker voor ouders met meerdere kinderen op onze school. Waar dit voor problemen zorgt, wordt in samenspraak met de school naar een passende oplossing gezocht.
Het programma voor 2018-2019
Voor klas 3 h/v hebben we voor volgend jaar acht uitwisselingen met scholen binnen Europa op de rol staan. In klas 4 h/v hebben we binnen de traditionele groepsreizen, waarbij meer nadruk op het educatieve karakter komt te liggen, plaats voor iedereen. Daarnaast zijn er uitwisselingen met Aruba, in het kader van het literaire Inktaap-project, en Iran. In 5 vwo kunnen de leerlingen kiezen voor vrijwilligerswerk in India of voor één van de twee uitwisselingen met China. In 6 vwo zijn er verschillende science fairs en is er een uitwisseling met Thailand.