Deze website maakt gebruikt van cookies om instellingen te onthouden en om de website beter op uw behoeften af te stemmen. Klik hier voor meer informatie over cookies.

Ja, ik ga akkoord Nee, ik ga niet akkoord X

Actueel

Persberichten en nieuws van en over de vereniging vind je hier. Zelf een bericht delen met je collega’s? Ook dat kan.

« Terug naar zoekresultaten

Geslaagde Voedselbank-actie op d’Oultremontcollege

9 oktober 2019 | Bill Banning en Annerieke Bogers | 0 reactie(s) Artikelen uit de scholen | Scholen

Leerlingen brengen levensbeschouwing en wereldburgerschap in de praktijk

Afgelopen week hebben leerlingen van het d’Oultremontcollege maar liefst negen grote kratten voedsel ingezameld voor de Voedselbank. De werkgroep CARITAS (liefdewerk) van de parochie Wonderbare Moeder hield in samenwerking met de Protestantse Gemeente Drunen een grote inzamelingsactie voor de Voedselbank Den Bosch (ook actief in Drunen, Heusden en Vlijmen). Op deze wijze wordt er oecumenisch gewerkt aan het bestrijden van de armoede in de Heusdense gemeenschap. Zo worden er bij de Voorste Venne steeds ca. 50 voedselpakketten uitgereikt aan Drunense en/of Heusdense gezinnen/personen (Vlijmen heeft apart uitgifte-punt).

Via deze actie kregen leerlingen de kans om mee te leven met mensen die het minder hebben. En zo kwamen honderden leerlingen aan met een pak koffie, pizza- en pannenkoekenmeel, potten appelmoes en bonen, zakken soep, met shampoo en tandpasta, etc. etc. Met een grote glimlach gunden leerlingen zo iets aan hun medemens.

Bijdragen aan de piramide van Maslow

Het ‘toeval’ wil dat we met de derde klassen havo-vwo de piramide van Maslow aan het bespreken waren, een thema dat prachtig bij de actie voor de Voedselbank past. Maslow heeft het over vijf wezenlijke behoeften van de mens. Ten eerste , mensen moeten eten en drinken, aan die primaire behoeften te mogen bijdragen was mooi. Ten tweede, veiligheid: we hebben de dozen niet te hoog opgestapeld zodat er geen ongelukken kunnen gebeuren. Ten derde, saamhorigheid en liefde: door andere mensen te helpen werken we aan meer samen-gevoel en dat is een vorm van liefde. Ten vierde, erkenning en waardering: de Caritas Wonderbare Moeder bedankte in de persoon van Harrie de Poot alle leerlingen die hebben meegedaan: “Wat een geweldig resultaat in zo'n korte tijd! Wil jij ook aan de leerlingen en al degenen die zich hiervoor hebben ingezet onze complimenten overbrengen? De school toont daarmee haar betrokkenheid met de Heusdense gemeenschap en degenen die het minder goed getroffen hebben in de maatschappij. Nogmaals onze grote dank aan allen die hieraan hebben bijgedragen!!!”. Ten vijfde de zelfverwerkelijking: door deze actie kregen leerlingen de kans om ook op deze manier hun hart open te stellen voor de medemens om zich tot nog mooiere mensen te ontwikkelen.  

Theorie in de praktijk brengen

Learning by doing, doing by learning. Deze twee onderwijskundige principes werden via de actie voor de Voedselbank door leerlingen in de praktijk gebracht. Regelmatig staan we in onze lessen Wereldburgerschap (jaar 1-2) en Godsdienst-Levensbeschouwing stil bij de emotionele en sociale noden van andere mensen, dichtbij en veraf. Ook bespreken we hoe je andere mensen op allerlei manieren kunt helpen en hoe dit in alle grote wereldreligies belangrijk is. Extra mooi is het om deze theorie ook concreet in de praktijk te kunnen brengen, bijvoorbeeld via deze actie voor de Voedselbank. “Da’s mooi en goed”, om met twee leerlingen te besluiten.

Docenten dr. Bill Banning (GLB) en Annerieke Bogers (WBS)

Artikelen uit de scholen

Plaats zelf een artikel!
Wil jij jouw verhaal delen met collega’s? Heb je een tip of wil je je mening kwijt? OMO biedt jou graag een platform. Hier kun je je artikel plaatsen. Ook kunnen collega’s op jouw artikel reageren.
Bekijk alle 260 bijdragen

Artikel plaatsen Waarom een artikel plaatsen?

0 reactie(s)

Plaats je reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.