Deze website maakt gebruik van cookies om instellingen te onthouden en om de website beter op uw behoeften af te stemmen. Klik hier voor meer informatie over cookies.

Ja, ik ga akkoord Nee, ik ga niet akkoord X

Actueel

Persberichten en nieuws van en over de vereniging vind je hier. Zelf een bericht delen met je collega’s? Ook dat kan.

« Terug naar zoekresultaten

Van maakbaarheid naar raakbaarheid

10 september 2020 | Bill Banning | 0 reactie(s) Artikelen uit de scholen | Scholen

Inspiratie van 1600 jaar oud en springlevend

Kennissen vragen me wel eens of het lesgeven me na vijfentwintig jaar niet begint te vervelen. Steeds weer diezelfde lesstof in die onwillige pubers moeten pompen, moet toch tergend irritant worden, zo is de redenering. Gelukkig klopt deze visie niet en wel om meerdere redenen. Ten eerste ontwikkelt mijn vak ‘godsdienst-levensbeschouwing’ zich voortdurend met nieuwe inzichten en didactieken. Ten tweede hoef ik de lesstof gelukkig niet in mijn leerlingen te pompen, in wisselwerking staan we super open voor elkaar. En ten derde, mijn pubers zijn soms pittig, maar eigenlijk nooit onwillig, eerder onvoorstelbaar welwillend.

Het volgende citaat geeft goed weer waar mijn lesgeven in wisselwerking met de leerlingen ten diepste om draait (en waar ik ook veel inspiratie uit haal, ook als het eens niet lukt).

For so great is this feeling of compassion 
that when people are touched by us as we speak
and we by them als they learn,
we dwell each in the other,   
and so it is as if they speak in us what they hear 
while we, in some way, learn in them what we teach.

Augustine of Hippo, 354-430 (De catechizandis rudibus, 403 n. Chr.)

Steeds zinniger

Gelukkig kan ik mijn kennissen vertellen dat het lesgeven met het jaar leuker en zinniger wordt. Waar dat aan ligt? Ik vermoed dat hier mijn eigen ontwikkeling meespeelt. Van een drammerige beginnend leraar met veel ordeproblemen (die dacht het wel even te ‘maken’) heb ik me mogen ontwikkelen tot iemand die met uiteenlopende leerlingen makkelijk contact legt. Daarbij heb ik gaandeweg ook beter leren luisteren naar leerlingen.

Bisschop Augustinus wees hier ruim anderhalf millennium geleden al op: door liefdevol open te staan voor de kleine en grote verhalen van de leerlingen raken we verbonden met hun hart. En dan wordt alles anders en nieuw: het raakt mij als leraar wanneer leerlingen mij hun levensverhaal toevertrouwen, zoals ik heb mogen ervaren in de meer dan 2000 levensvisiewerkstukken waarin leerlingen ziel en zaligheid leggen (en vaak diep verdriet).

Omgekeerd raakt het leerlingen wanneer de lesstof hun nieuwe inzichten geeft die hen verder laten kijken dan hun neus lang is en waardoor ze menselijke processen ineens veel beter begrijpen en aanvoelen. En raakt het mij weer als ze met onverwachte nieuwe inzichten komen waar ik weer van kan leren. Of zoals een leerling het treffend samenvatte: ‘En zo gaat het maar door en door.’

Geen illusie

Het citaat van een van mijn leerlingen laat zien dat dit visioen geen illusie is.

“Erg bedankt! Ik heb een aantal leerzame en leuke jaren bij u gehad. En eigenlijk niet alleen bij u, want met de opgedane kennis heb ik ook mijn eigen leven steeds weer wat leuker en leerzamer kunnen maken. Door het inzicht dat u, maar ook anderen tijdens de lessen, mij gegeven hebben. Ik ben u dankbaar voor de lessen en natuurlijk de rest van de klas ook dat ze goed meegedaan hebben, met respect hebben geluisterd en daardoor ook echt iedereen de kans gegeven hebben om te leren wat hij of zij wil of waar ze / hij iets aan zal hebben. Daarbij heeft ook u een rol gespeeld, want zonder docent met menselijk gevoel zou dit nooit gelukt zijn, naar mijn mening. Dank voor uw gevoel, uw begrip (verstandhouding) en uw lessen. Dank voor het zijn wie u bent!”

Met veel genoegen ben ik aan dit nieuwe schooljaar begonnen (met 462 leerlingen en 17 klassen, met hulp van een superstagiair) en hoop ik verder te werken aan de wijze woorden van Augustinus van Hippo.

Bill Banning, docent godsdienst-levensbeschouwing d’Oultremontcollege Drunen

Artikel is ook verschenen in: 

Van Twaalf tot Achttien. Vakblad voor voortgezet onderwijs, jg. 30, nummer 7, september 2020 (p. 55).  

Artikelen uit de scholen

Plaats zelf een artikel!
Wil jij jouw verhaal delen met collega’s? Heb je een tip of wil je je mening kwijt? OMO biedt jou graag een platform. Hier kun je je artikel plaatsen. Ook kunnen collega’s op jouw artikel reageren.
Bekijk alle 286 bijdragen

Artikel plaatsen Waarom een artikel plaatsen?

0 reactie(s)

Plaats je reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.