Deze website maakt gebruik van cookies om instellingen te onthouden en om de website beter op uw behoeften af te stemmen. Klik hier voor meer informatie over cookies.

Ja, ik ga akkoord Nee, ik ga niet akkoord X

Actueel

Persberichten en nieuws van en over de vereniging vind je hier. Zelf een bericht delen met je collega’s? Ook dat kan.

« Terug naar zoekresultaten

Onderwijs in coronatijd

4 november 2020 | OMO nieuwsbrief | 0 reactie(s) Vereniging | Onderwijs | Scholen | Medewerkers | Leerlingen

Hoe gek het ook klinkt, maar corona inspireert ook. Docenten én leerlingen komen met mooie initiatieven. Voorbeelden hiervan zijn een ‘Outbreak Leerlingen Team’, een Microbit minicomputer die 1,5 meter zichtbaar maakt en leerlingen die in gesprek gaan met een intensivist.

Ook vragen over, wat thuisonderwijs met leerlingen en docenten doet en hoe flexibel iedereen is en moet zijn komen aan bod.

Een reflectie op onderwijs in coronatijd.

Leerlingen Metameer bedenken product om 1,5 meter zichtbaar te maken

Leerlingen van Metameer Stevensbeek maken een product om leerlingen en docenten zich bewust te maken van 1,5 meter op school. Ze gebruiken hiervoor de microbit (minicomputer). Bij het vak technologie en toepassing werken leerlingen aan levensechte praktijkopdrachten. Voor dit 1,5-meter-project was hun school Metameer zelf de opdrachtgever.

  

Lees het volledige artikel van omroep Venray, 'Leerlingen Metameer bedenken product om 1,5 meter zichtbaar te maken'.

 

 

Merletcollege coronaproof door Outbreak Leerlingen Team

Op het Merletcollege hebben 51 leerlingen uit de derde klas (technasium) havo/vwo een adviesrapport opgesteld over het coronaproof maken van de school.

Op 26 augustus zijn de leerlingen begonnen met het project. Op basis van hun interesse zijn ze in verschillende expertgroepen verdeeld.

1.      Gebouw & Omgeving - rol als architect of stedenbouwkundige

2.      Corona - rol als viroloog/onderzoeker

3.      Organisatie - rol als organisatieadviseur

4.      Didactiek - rol als onderwijskundige

5.      Data en Sensoring - rol als innovatie expert in ICT/ AI

De leerlingen uit die expertgroepen hebben zich in twee weken ingelezen en onderzoek gedaan binnen hun expertise, om zo te kunnen fungeren als expert binnen het Outbreak Leerlingen Team (OLT).

De verschillende OLT’s hebben een een plan opgesteld om te komen tot een adviesrapport over hoe de school eruit zou moeten komen te zien om op een zo’n veilig mogelijke manier onderwijs te krijgen/verzorgen.

De resultaten zijn gepresenteerd en beoordeeld op zowel het proces, hoe ze binnen de teams hebben gewerkt, als op het product, de kwaliteit van het advies en de realiseerbaarheid.

Leerlingen in gesprek met corona-expert en intensivist

- Live uitzending over corona op het Rodenborch-College –

Leerlingen Tieme de Laat en Mila van Alebeek brachten een bezoek  aan het Maasstadziekenhuis in Rotterdam. Daar interviewden ze cardioloog intensivist Bob Eikemans. Van dit interview maakten ze zes korte reportages. Bekijk hier de verschillende filmpjes. Met dank aan Jippe van der Heiden voor het maken van deze films.

Een deel van de filmpjes was ook te zien in de live uitzending over corona verzorgd door en voor leerlingen. In de uitzending onder leiding van journalist Maino Remmers konden de leerlingen vragen stellen aan Jos van de Sande, oud-directeur van de GGD Hart van Brabant.

Thuisonderwijs maakt minder wijs

- Bart Habraken docent wiskunde, Eckartcollege -

“In de afgelopen meivakantie beschreef ik hoe we op het Eckartcollege met het vak wiskunde aan de slag waren gegaan gedurende het thuisonderwijs. Nu ruim een half jaar later geven we gelukkig weer les in het lokaal. Al moet ik eerlijk bekennen: het is zo nu en dan best spannend als je het aantal besmettingen zo ziet oplopen. Tegelijkertijd kan ik in mijn vak ook lastig afstand houden. Leerlingen lopen vast en hebben veel individuele vragen waarmee ik ze graag wil helpen. Met het mondkapje op en voldoende desinfectiegel in het lokaal proberen we te voorkomen dat we elkaar eventueel besmetten.

De afgelopen tijd heb ik geleerd dat pubers niet zonder persoonlijke begeleiding kunnen en die begeleiding dient echt offline plaats te vinden. Tijdens het thuisonderwijs besteedde ik in de middag veel tijd aan het huiswerk nakijken van leerlingen en gaf ik ze na iedere les persoonlijke feedback. Toch werden de toetsen in de laatste testweek niet goed gemaakt.

Daarnaast is focus bij leerlingen ook echt een dingetje. Uit de gesprekken die ik de afgelopen tijd met leerlingen heb gehad, kwam naar voren dat vrijwel geen enkele leerling zich goed kon focussen tijdens het thuisonderwijs. Achter je computer met de telefoon erbij jezelf laten afleiden door andere zaken dan school gaat nog wel een stukje makkelijker als daar geen controle op zit.

Laten we er samen voor zorgen dat we de school dus open kunnen houden. Onze leerlingen hebben dat voor hun ontwikkeling echt nodig om over de sociale component nog maar te zwijgen.”

Lees hieronder ook het eerder verschenen artikel van Bart Habraken ‘Van klaslokaal naar kantoorbaan thuis’, verschenen in Euclides (vaktijdschrift van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren).

nr. 4 Euclides - Van klaslokaal naar kantoorbaan thuis - Bart Habraken

Flexibel zijn in coronatijd?

- De Nieuwste School -

Thuisblijvers kunnen bij De Nieuwste School de lessen volgen via live streams op Google Meet. Docente Liza Okonski en schoolleider Caecile van Gorp vertellen hoe ze dit aanpakken en over feedback van de leerlingen tijdens ‘pizzasessies’

Flexibel zijn in coronatijd? Kies voor een combinatie van klassikaal en online lesgeven.

Artikelen uit de scholen

Plaats zelf een artikel!
Wil jij jouw verhaal delen met collega’s? Heb je een tip of wil je je mening kwijt? OMO biedt jou graag een platform. Hier kun je je artikel plaatsen. Ook kunnen collega’s op jouw artikel reageren.
Bekijk alle 288 bijdragen

Artikel plaatsen Waarom een artikel plaatsen?

0 reactie(s)

Plaats je reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.