Deze website maakt gebruik van cookies om instellingen te onthouden en om de website beter op uw behoeften af te stemmen. Klik hier voor meer informatie over cookies.

Ja, ik ga akkoord Nee, ik ga niet akkoord X

Actueel

Persberichten en nieuws van en over de vereniging vind je hier. Zelf een bericht delen met je collega’s? Ook dat kan.

« Terug naar zoekresultaten

Rubriek collega met passie “Ik wil zoveel mogelijk docenten enthousiast maken”

23 november 2021 | Overige berichten | 0 reactie(s) Medewerkers

In deze rubriek komen collega’s aan het woord over hun passie voor het vak. Met antwoord op vragen als: waarom doe je dit? Waar ben je het meest trots op? Wat vind je lastig, en waar leer je van? Deze keer Antoine van Dinter, docent Frans en ICT-coördinator bij het Varendonck College in Asten en bedenker van docentenhelpdesk.nl. “Online toetsen, inclusief het correctiewerk, kan de werkdruk voor docenten flink verminderen.” 

Hoe kom jij als docent Frans in de ICT-hoek terecht?
“Van vroeger uit heb ik iets met computers. Als er bij ons in de familie een PC kapot is, bellen ze mij.”

Jij bent het ook al vroeg gaan gebruiken in de les?
“In de tijd dat er nog geen mobieltjes waren bestelde ik in China al een doos goedkope bluetooth-muizen waarmee ik leerlingen kon laten stemmen in de klas. Zo kon ik ze op een interactieve manier antwoorden laten geven.” 

Wat vind jij bij uitstek de kracht van internet om te gebruiken tijdens je lessen?
“De interactie natuurlijk. Je kunt de wisselwerking per leerling organiseren. Neem stillere leerlingen, die kun je actief betrekken. Of bijvoorbeeld aan het eind van de les; dan kun je exit-tickets sturen naar de leerlingen. Je vraagt wat ze hebben geleerd, waar ze tegenaan lopen en waar ze hulp bij nodig hebben.”

Mede dankzij jou hebben leerlingen op het Varendonck in Asten al drie jaar een eigen laptop. De meerwaarde heeft zich tijdens de lockdown natuurlijk dubbel en dwars uitbetaald?
“De coronacrisis heeft het digitale lesgeven een geweldige boost gegeven. Ook bij onze vestiging in Someren hebben de leerlingen ieder een eigen laptop gekregen. De online-mogelijkheden bouwen we steeds verder uit. Dat doe ik als ICT-coördinator niet alleen, we hebben bij Varendonck daarvoor ook i-coaches aangesteld. Dat zijn andere docenten die ook affiniteit hebben met ICT. Zij kunnen weer collega’s enthousiast maken en kennis delen. Je moet het zien als een olievlek die we steeds groter laten worden.”

Die kennisdeling is er ook op OMO-niveau
“Klopt, dat is het Kennisnetwerk ICTO. Je kunt dat zien als een forum waar docenten vragen kunnen stellen of leuke ideeën delen. Het gaat erom dat niet iedereen op eigen houtje het wiel gaat uitvinden. Er is al veel kennis, het is de kunst om van elkaar te profiteren en goede ideeën uit te wisselen. Docenten kunnen zich op het Kennisnetwerk van  ICTO abonneren, dan krijgen ze ook berichten als er iets nieuws is.”

Wat komt er zoal voorbij?
“Dat kan van alles zijn. Bijvoorbeeld vragen over Teams, of handige tips voor het lesgeven. Ook vind je er interessante workshops. Noem maar op. Het is gewoon superhandig. Je hoeft echt geen expert te zijn. Het is heel laagdrempelig.”

Jij bent zelf ook de bedenker van docentenhelpdesk.nl?
“Om mijn collega’s verder te helpen op ICT-gebied bied ik daar allerlei interessante tools aan. Bijvoorbeeld een gratis e-book. Ook heb ik een Facebookpagina opgezet. Voor de lockdown hadden we 150 leden, nu zijn het er al 1200.”

Wat is een volgende stap die je graag wilt zetten?
“Ik denk bijvoorbeeld aan online toetsen. Daar hadden we in de lockdown natuurlijk al mee te maken. Dat moet nog verder ontwikkeld worden. Bijvoorbeeld om zo docenten te ontlasten. Niet alleen door vragen over de lesstof aan te bieden maar ook door het correctiewerk digitaal te regelen.”

Heb je nog een tip voor docenten?
“Lees de boeken ‘Kleppen dicht’ en ‘Kleppen open’ van Michel van Ast. Hij is ook gastspreker op de studiedag ICT die wij organiseren op het Varendonck. Michel is voor mij een grote inspirator. Verder raad ik docenten aan een kijkje te nemen bij de jaarlijkse OMO ICTO-dag. Dan zijn er bijvoorbeeld allerlei praktische workshops te volgen.”

 

Artikelen uit de scholen

Plaats zelf een artikel!
Wil jij jouw verhaal delen met collega’s? Heb je een tip of wil je je mening kwijt? OMO biedt jou graag een platform. Hier kun je je artikel plaatsen. Ook kunnen collega’s op jouw artikel reageren.
Bekijk alle 302 bijdragen

Artikel plaatsen Waarom een artikel plaatsen?

0 reactie(s)

Plaats je reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.