Deze website maakt gebruik van cookies om instellingen te onthouden en om de website beter op uw behoeften af te stemmen. Klik hier voor meer informatie over cookies.

Ja, ik ga akkoord Nee, ik ga niet akkoord X

Actueel

Persberichten en nieuws van en over de vereniging vind je hier. Zelf een bericht delen met je collega’s? Ook dat kan.

« Terug naar zoekresultaten

Rubriek collega met passie: “Informatica is het vak van de ongekende mogelijkheden”

4 oktober 2022 | Overige berichten | 0 reactie(s) Medewerkers

In deze rubriek komen collega’s aan het woord over hun passie voor het vak. Met antwoord op vragen als: waarom doe je dit? Waar ben je het meest trots op? Wat vind je lastig, en waar leer je van? Deze keer Armand Lejeune, docent Informatica aan het Dr. Knippenbergcollege in Helmond. “Doorzonde dat er in het VO zo weinig met Informatica wordt gedaan”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Je bent afgestudeerd als leraar aardrijkskunde/geschiedenis, maar je bent vooral informatica gaan doceren. 
“Computeren was altijd mijn hobby. Ik heb de opkomst van de PC meegemaakt. Als jonge jongen was ik er helemaal tuk op. Ook helemaal gek van games natuurlijk. SimCity bijvoorbeeld. Dat heb ik later in de lessen nog wel eens gebruikt. Tijdens mijn studie aardrijkskunde was ik ook meteen gefascineerd door de geografische informatiesystemen. Ik merkte aan alles dat in de ICT-hoek mijn toekomst lag. Vandaar dat ik me heb laten omscholen tot docent informatica.”  

Lange tijd was je ook werkzaam als ICT-er in het bedrijfsleven. Toch kwam je weer voor de klas te staan.
“Ik heb eerst via opleidingscentra jarenlang in het bedrijfsleven lesgegeven. Dat is leuk, maar met kinderen werken is gewoon nog veel leuker. Vooral in het voortgezet onderwijs. Ik heb ook op het MBO lesgegeven, maar dat is praktischer en meer herhalend. Informatica op het VO is echt anders. Het geeft meer een generalistisch beeld van de ICT-wereld en je kunt soms op bepaalde gebieden de diepte in. Ook kun je leerlingen van het VO echt uitdagen en bewust maken van de kansen die er liggen.”

Je probeert je lessen zoveel mogelijk te personaliseren. Hoe doe je dat? 
“Er zijn verplichte onderdelen binnen informatica maar tegelijkertijd bieden die ook veel ruimte om in te spelen op wensen van leerlingen. Stel, een leerling wil bij zijn vervolgopleiding Game-design gaan doen. Hij wil zich zoveel mogelijk specialiseren in Unity (een game ontwikkelomgeving). Ik overleg dan met de leerling dat hij hiermee kan werken en maak afspraken met hem wat hij moet opleveren. Tijdens de begeleiding van dit project probeer ik hem in contact te brengen met iemand in het bedrijfsleven die hem verder kan helpen. Of een ander voorbeeld: in een periode waarin ik de leerlingen een website laat programmeren (de basis van het coderen is een absolute must voor iedereen) laat ik ze ook werken en kennis maken met grafisch design. Als een leerling in de volgende periode daarmee verder wil, kijk ik bijvoorbeeld of een grafisch ontwerpbureau hem op weg wil helpen; bijvoorbeeld op het gebied van Adobe Photoshop.”

Het vak informatica blijft bij veel scholen onderbelicht. Wat doe je er aan om dat te veranderen?
“Het vakgebied van de ICT heeft een verkeerd imago. Dat verander je niet in je eentje. Ik doe wat ik kan en dat is uitdagend lesgeven en uitdagend lesmateriaal maken. Het zou mooi zijn als scholen de kansen van het vak informatica samen meer zouden uitdragen. Qua werk biedt het zoveel mogelijkheden. Het is zonde om dat niet goed over te brengen bij leerlingen. Ik hoop dat het vak informatie weer in de lift komt. Vijftien jaar geleden boden 56% van de scholen in het VO informatica aan als vak. In de maatschappij is het belang van informatica enorm toegenomen. Welk beroep kinderen later ook krijgen, zeker is dat ze met ICT te maken krijgen. Toch wordt het vak op VO-scholen steeds minder aangeboden. Volgens mij nog maar op 46% van de scholen in het VO.  Dat moeten we echt omkeren. Informatica is voor leerlingen hét vak van de toekomst. Een vak met ongekende mogelijkheden op de arbeidsmarkt. De baangarantie is maximaal. Ik zeg wel eens gekscherend 200% voor jongens en 500% voor meisjes.” 

Je werkt ook voor uitgeverij Pictio. Wat doe je daar?
“Ik ontwikkel lesmateriaal, het voordeel is dat ik het lesmateriaal dat we uitbrengen zelf ook kan testen op de leerlingen. Dan weet je of het werkt. Ik ben ooit door een grote uitgever benaderd om er in vaste dienst te komen. Dat heb ik niet gedaan. Want juist het snijvlak van lesgeven én studiemateriaal ontwikkelen is net wat ik zo leuk vind aan mijn werk.”

Artikelen uit de scholen

Plaats zelf een artikel!
Wil jij jouw verhaal delen met collega’s? Heb je een tip of wil je je mening kwijt? OMO biedt jou graag een platform. Hier kun je je artikel plaatsen. Ook kunnen collega’s op jouw artikel reageren.
Bekijk alle 308 bijdragen

Artikel plaatsen Waarom een artikel plaatsen?

0 reactie(s)

Plaats je reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn met een * aangegeven.