Deze website maakt gebruikt van cookies om instellingen te onthouden en om de website beter op uw behoeften af te stemmen. Klik hier voor meer informatie over cookies.

Ja, ik ga akkoord Nee, ik ga niet akkoord X

De scholen

Op zoek naar informatie over een OMO-school? Hier vind je per school het aanbod, het profiel, contactinformatie en een link naar de website van een school.

Jacob-Roelandslyceum

Rector: Leon Spaan
http://www.jrl.nl

Tel: 0411 - 672219
E-mail: admin@jrl.nl 

Het Jacob-Roelandslyceum (JRL) is een innovatieve school voor gymnasium, atheneum en havo. Zo’n 1400 leerlingen krijgen op het JRL de ruimte om in een veilige en uitdagende leeromgeving het maximale uit zichzelf te halen en competenties te ontwikkelen die nodig zijn om succesvol te functioneren in het vervolgonderwijs en de samenleving. Het JRL wil leerlingen inspireren en gaat ervan uit dat de beste leerkracht in de leerling zelf zit.

Het JRL slaagt erin het onderwijs steeds meer op maat aan te bieden. Dit is allereerst terug te zien in het aanbod: vier mogelijkheden voor leerlingen om zich in een bepaalde richting sterk te profileren tijdens hun middelbare schooljaren. Leerlingen met belangstelling voor de exacte vakken kunnen kiezen voor het Technasium. Voor leerlingen die zich op cultureel gebied willen ontplooien, is er de Cultuurprofilering. Het JRL werkt samen met de Universiteit van Cambridge waardoor leerlingen bij Engels plus internationaal erkende certificaten kunnen halen en met de Universiteit van Tilburg wordt het Econasium vorm gegeven, waardoor leerlingen onderzoeksvaardigheden in de economische richting kunnen ontwikkelen.

Daarnaast zijn er in iedere periode weken waarin leerlingen zelf meer regie kunnen nemen om hun onderwijstijd in te richten. Leerlingen leren in overleg met hun mentoren zichzelf afvragen wat ze nodig hebben om de leerdoelen van alle vakken te behalen en kunnen in die weken zelf bepalen welke lessen ze wel en niet volgen om dit te bereiken.

Om meer op maat te kunnen werken maken JRL-leerlingen bovendien gebruik van ICT als hulpmiddel. Het gebruik van een eigen device is volledig geïntegreerd in het aangeboden onderwijs en met gebruik van geavanceerde programma’s is er steeds meer differentiatie en echt maatwerk mogelijk.