Deze website maakt gebruikt van cookies om instellingen te onthouden en om de website beter op uw behoeften af te stemmen. Klik hier voor meer informatie over cookies.

Ja, ik ga akkoord Nee, ik ga niet akkoord X

De scholen

Op zoek naar informatie over een OMO-school? Hier vind je per school het aanbod, het profiel, contactinformatie en een link naar de website van een school.

Theresialyceum

rector: Tomas Oudejans
http://www.theresialyceum.nl

 

Tel: 013 - 4673738
E-mail: info@theresialyceum.nl

Het Theresialyceum is een school voor havo, atheneum en gymnasium en leidt daarmee op voor hbo en wo. De school heeft bijna 1500 leerlingen. Respectvol omgaan met elkaar is de basis voor een goed, plezierig en veilig werk- en leerklimaat. Centraal staat het leveren van inspanningen gericht op studiesucces. Sfeer en resultaten gaan hand in hand en daarom is er ook tijd voor ontspanning en voor de ontwikkeling van de leerling als mens. Hierbij neemt kennismaken met kunst en cultuur een speciale plaats in.

De school is in 1926 opgericht als meisjesschool (mms en gymnasium) door de Congregatie van de Zusters van Liefde. Hoewel er geen formele band meer bestaat met de Congregatie zijn de rijke traditie en historie nog steeds van invloed op de cultuur van de school. Voorbeelden hiervan zijn de belangstelling voor kunst en cultuur, de waarde(n)-gerichtheid, de zorg en begeleiding, het open en respectvol schoolklimaat.

De leerlingen zijn afkomstig uit de brede regio Tilburg, vooral uit Tilburg, Goirle, Berkel-Enschot, Udenhout, Loon op Zand en Gilze-Rijen. Een groot deel is woonachtig in het westen van de stad, de wijk Reeshof (circa 30%).

Het Theresialyceum is cultuur- en begaafdheidsprofielschool. De school heeft een speciaal programma voor hoogbegaafde leerlingen. Uniek aan de school is de verlengde brugperiode. waardoor de keuze voor havo of vwo tot ver in het derde jaar kan worden uitgesteld.

We proberen een pedagogisch-didactisch klimaat te creëren dat de leerlingen uitdaagt een zo hoog mogelijk niveau te bereiken. Het uitgangspunt daarbij is, leerlingen in ruime mate hulp te bieden als zij die nodig hebben en leerlingen die meer aan kunnen dan het gemiddelde te stimuleren extra vakken in hun programma op te nemen. Een evenwichtige balans is daarbij van belang.